I början av december skedde en milstolpe i projektet med att bygga en ny järnvägsbro över Södertälje kanal. Det var då som monteringen av lyftbrodelen till nämnda bro ägde rum, ett precisionsarbete av stora mått.
- Nu har vi lyft upp den lyftbara delen av järnvägsbron över Södertälje kanal, den som möjliggör att man höja bron från 26 meter till 41 meter, när bron är färdig för trafik, säger Roy Björkman, projektledare på Banverket.
Södertälje kanal är en av de viktigaste passagerna mellan Mälaren och Östersjön. Här passerar bland annat lastfartyg som ska till och från bland annat Västerås och Köpings hamnar. Alla passerar de den cirka 90-åriga klaffbron som gör cirka 200 öppningar per år.
Idag trafikeras järnvägsbron av Storstockholms pendeltågstrafik och till en viss del godstrafik. Men fram till att Grödingebanan invigdes 1995 och fjärrtågen då samtidigt fick en egen överfart i och med Igelstabron, fick den gamla järnvägsbron över Södertälje kanal även inhysa den nationella tågtrafiken till och från Stockholm. Bron har således varit hårt trafikerad under årens lopp och har i och med detta också haft ett stort underhållsbehov.
Byggstart 2007
Bygget av broprojektet satte igång våren 2007 och uppdraget gick till det danska företaget MT Højgaard som vann den internationella upphandlingen, utlyst av beställaren Banverket. Projektets totalkostnad är nu satt till cirka 500 miljoner kronor. Den liksom den ursprungliga tidsplanen har expanderat under projektets gång, mycket beroende på komplicerande markförhållanden med mycket branta sluttningar och djupt berg längs kanalen.
Den nya bron som byggs omedelbart väster om den gamla, blir en 230 meter lång lyftbro, varav 55 meter över farleden. Vid broöppning lyfts denna del till knappt 41 meters höjd.
Tillverkats i Vietnam
Den tredje december var det så dags för att montera lyftbron, som har tillverkats i Vietnam och fraktats till Södertälje Hamn per båt. När lyftbron väl var på plats i Södertälje kanal var den först tvungen att vändas i rätt läge. Den vreds i 90 grader med hjälp av vajrar på båda sidorna som såg till att bron hamnade i exakt läge. Innan själva lyftbrodelen kunde lyftas var det många förberedelsearbeten som var tvungna att göras. Att montera en lyftbro av den här typen är nämligen ett enormt precisionsarbete och alla mått kontrollerades mycket noggrant. Det var också ett tidskrävande moment, då bron endast kunde lyftas upp nio meter i timmen.
- Vi har valt en säker metod med klätterdomkrafter, domkrafter som klämmer runt en vajer och trycker upp den cirka 20 centimeter åt gången. Nu parkeras bron på 45 meters nivå, vilket betyder att fartygen kan passera bron obehindrat. Härifrån kan vi i lugn och ro arbeta med att koppla ihop brons maskineri. I detta fall är det vajrar som går via brytskivor på pelartoppen ner invändigt i pelartornen till linspelen och det arbetet påbörjas nu när vi fått upp bron i det övre läget, säger Björkman.
Den 11 maj ska det första tåget rulla över bron.
- Men vi sätter ett spår i trafik åt gången, det andra spåret sätts i trafik den 16 juni. Tiden fram till dess går åt till att trimma in bland annat säkerhets- och signalsystem, avslutar Roy Björkman.