Hög noggrannhet - en lönsam affär

”Har du råd att inte vara geografiskt intelligent?” Ungefär så presenterades MapInfos nya programversion nyligen och allt fler företag och framför mobiloperatörer inser att så kallade LBS-tjänster (Location Based Services) är ett måste om de vill hänga med och kunna erbjuda nya applikationer.

Även om mobiloperatörer på ett tidigt stadium insåg potentialerna i  LBS-tjänster så riskerar de med uppkomsten av smartphone-marknadsplatser som iPhone App Store och Android Marketplace att bli marginaliserade i en sektor där det finns stora intäktsmöjligheter, enligt amerikanska  Frost & Sullivan.

Frost & Sullivan har nyligen publicerat marknadsanalysen ”A Guide to Monetizing Next-Generation LBS: Strategies and Recommendations for the Mobile Ecosystem” som avslöjar att även om den årliga amerikanska LBS-marknaden i dag har potentialer att omsätta flera miljarder dollar, så befinner sig mobiloperatörer i en utsatt situation eftersom många tjänster som mobil annonsering och betalningssäkerhet kräver högre positionsnoggrannhet från nätverket än de kan erbjuda.

 – LBS-applikationer som ger hög positionsnoggrannhet inomhus och i täta stadsmiljöer är ett effektivt sätt att differentiera sig och positionera mobiloperatör för både konsumenter och företagskunder, säger Jeanine Sterling, Senior Analyst på Frost & Sullivan.

För att uppnå högre noggrannhetsnivåer råder Frost & Sullivan mobiloperatörerna att allvarligt överväga möjligheten att driftsätta en ny hybridlösning för positionsbestämning som utnyttjar kompletterande täckningskapacitet.

För närvarande finns ingen teknik som ensam uppfyller noggrannhetskraven för alla LBS- applikationer. Även om A-GPS ofta hyllas som ett universalmedel för LBS så måste operatörerna ofta falla tillbaka på befintliga mobila nätverkstekniker för att kompensera för luckor i täckningsområdet.