Den norska Järnvägsdirektoratet har undersökt möjligheten att införa lokaltåg i Trondheim. Slutsatsen är att en satsning på regionaltågstrafiken på Trönderbanan skulle vara mer fördelaktig för samhället.
Utredningen utgick från att ett nytt lokaltågsystem skulle byggas ut på den befintliga och planerade infrastrukturen. Järnvägsdirektoratet har identifierat fyra huvudkoncept samt två optimerade varianter för en sådan lokaltrafik.
Rapporten visar att lokaltågskoncepten i Trondheim endast har en liten positiv effekt på målen i stadens tillväxtavtal. De ger en negativ effekt på målet om ett bättre prisvärde och bidrar inte till att förenkla vardagstrafiken eller öka konkurrenskraften för näringslivet, enligt den nationella transportplanen för 2025-2036. Framför allt inom lokaltrafiken skulle den planerade infrastrukturen snabbt bli belastad, vilket riskerar att försämra stabiliteten och punktligheten för hela tågsystemet.
Sammanfattningsvis är de negativa effekterna större än de positiva. Rapporten visar också att efterfrågan på lokaltågstrafik skulle vara låg, medan kostnaderna för staten skulle bli höga.
Fokus på regionaltåg rekommenderas
Järnvägsdirektoratet rekommenderar därför att inget lokaltågsystem utvecklas på den befintliga och planerade infrastrukturen i Trondheim. I stället ser man en större potential i att utveckla regionaltågstrafiken för att få fler att välja tåg framför bil. Fortsatt arbete med tågtrafiken i Tröndelag bör därför inkludera en vidareutveckling av regionaltågstrafiken på Trönderbanan.
Vad innebär målet om nolltillväxt i biltrafiken?
Trondheim växer med ungefär 3 000 invånare per år. Detta ökar trycket på stadskärnan, där allt fler människor rör sig inom samma områden. Målet om nolltillväxt i biltrafiken innebär att biltrafiken inte ska öka, utan att all ökad persontransport ska ske genom kollektivtrafik, cykel och gång. Detta mål ingår i stadens tillväxtavtal och styr arbetet med miljöpaketet.
För perioden 2023-2029 har ett avtal träffats mellan staten och Trondheim om ett stadstillväxtprogram. Avtalet ska bidra till att nå målet om nolltillväxt i biltrafiken. Parterna har kommit överens om att utvärdera potentialen för att utöka tågtrafiken i Trondheims område, bland annat genom att undersöka användningen av Stavne-Leangenbanan, som bör elektrifieras.
Syftet med utredningen är att bedöma om lokaltåg kan bidra till att uppnå målen i stadens tillväxtavtal och den nationella transportplanen för 2025-2036. Som en del av tillväxtavtalet är Järnvägsdirektoratet ansvarigt för genomförandet.
Studien avslutades 2024, och Järnvägsdirektoratets rekommendation har presenterats för miljöpaketet.
Källa: LOK-Report