Nu drar ett unikt ledningsförnyelseprojekt igång i Bergsjön i Göteborg. På uppdrag av Göteborgs Stad Kretslopp och vatten ska Aarsleff Pipe Technologies förnya utslitna spillvattenledningar i marken med hjälp av schaktfria metoder, vilket innebär att man bildar nya rör inuti de gamla utan att gräva. Projektet medför stora samhällsvinster och är de första elektrifierade installationerna med flexibla foder i Sverige.
Totalt beräknas cirka 831 ton CO2-utsläpp sparas in under projektet, vilket motsvarar att köra ungefär 149 gånger runt jorden med en bensindriven personbil.* De elektrifierade installationerna med flexibla foder gör att ledningarna inte behöver grävas upp, vilket håller nere utsläppen avsevärt jämfört med traditionella metoder för ledningsförnyelse som kräver omfattande grävarbeten.
- Ett nationellt mål för Sveriges är att uppnå klimatneutralitet till 2045. Schaktfri ledningsförnyelse och elektrifierad infodring är ett sätt att bidra till målet. Samtidigt tampas Sverige med en stor VA-skuld och kraftigt utslitna ledningar över hela landet. Att utföra den här typen av förnyelseprojekt med så liten miljöpåverkan som möjligt är helt avgörande ur ett hållbarhetsperspektiv, säger Peter Andersson, projektledare på Aarsleff Pipe Technologies.
Sammanlagt ska en ledningssträcka på 1100 meter förnyas och samhällsvinsterna är mycket stora. Ledningarna blir snabbt som nya igen samtidigt som vatten och avlopp inte behöver stängas av. Under tiden pumpas det befintliga avloppsvattnet genom provisoriska ledningar vilket gör att framkomligheten påverkas minimalt. Gångtrafikanter och biltrafik kan ta sig fram i princip som vanligt samtidigt som kommunens kostnader minskar och koldioxidutsläppen minimeras.
- Schaktfria metoder med flexibla foder håller i genomsnitt nere tidsåtgång och störningar med cirka 90 procent jämfört med att gräva, och genom att välja schaktfria metoder i stället för att gräva kan man minska koldioxidutsläppen med cirka 70 procent. När de nya ledningarna är på plats förväntas de hålla i minst hundra år. En hållbar investering för framtiden, säger Peter Andersson.
*CO2-utsläppsberäkning
· En genomsnittlig bensindriven personbil släpper ut ungefär 120–150 gram CO2 per kilometer.
· Beräknat på 140 gram CO2 per kilometer, skulle en bil behöva köra omkring 5,94 miljoner kilometer för att släppa ut 831 ton CO2.
· Det motsvarar att köra ungefär 149 varv runt jorden.
Källa: Aarlseff