Danmark: Ny snabbspårväg slår passagerarrekord – nya stadsdelar bakom ökningen

De nya tågen får bland annat utfällbara trappsteg för att förbättra tillgängligheten. De utrustas även med dubbla strömavtagare för att minska problemen med is på ledningarna – ett återkommande bekymmer under vintrarna i Århus. Möjlighet till små batteripaket finns också med i upphandlingen, så att tågen kan fortsätta köra även vid strömavbrott. Foto: Aarhus Letbane
De nya tågen får bland annat utfällbara trappsteg för att förbättra tillgängligheten. De utrustas även med dubbla strömavtagare för att minska problemen med is på ledningarna – ett återkommande bekymmer under vintrarna i Århus. Möjlighet till små batteripaket finns också med i upphandlingen, så att tågen kan fortsätta köra även vid strömavbrott. Foto: Aarhus Letbane

Under 2024 reste över sex komma tre miljoner personer med Århus snabbspårväg – den högsta siffran hittills. Det motsvarar en ökning på tio procent jämfört med året innan. Särskilt stor är ökningen vid hållplatser i områden där ny stadsutveckling sker i snabb takt.

– Vi ser ett tydligt samband mellan nya bostäder, fler avgångar och ökad användning av letbanan, säger Michael Borre, direktör för Aarhus Letbane, som det heter på danska.

Linje L1 och L2 har fått tätare trafik i den nya tidtabellen för 2024, vilket enligt snabbspårvägen är en viktig förklaring till resandeökningen.

Störst ökning i nya och växande stadsdelar

På vissa hållplatser har antalet resenärer ökat markant. Den största ökningen skedde vid Øllegårdsvej i Viby, där antalet resenärer steg med 62 procent. Detta hänger samman med tätare avgångar och att alla tåg mellan Aarhus och Odder numera stannar där.

Också hållplatsen Lisbjergskolen visar på kraftig ökning – 39 procent fler steg på tåget där under 2024. Ett nytt livsmedelsbutik öppnade i området, tillsammans med fler bostäder och ett nytt äldreboende. Totalt gjordes drygt 62 000 resor från hållplatsen, vilket är 17 500 fler än året innan.

I Humlehuse, norr om Århus, har stadsplaneringen börjat ge effekt. Hållplatsen där ökade med 38 procent. Området, som tidigare mest bestod av fält, utvecklas nu för framtida verksamhetslokaler.

I Grenaa har den nya hållplatsen Hessel, som invigdes 2024, också bidragit till ökat resande. Totalt reste nästan 14 000 personer från Hessel under året – en ökning med 34 procent.

Viby Jylland, som också berörs av Aarhus kommuns utvecklingsplan, ökade med 32 procent. Vissa regional- och fjärrtåg vänder nu där under ombyggnaden av stationen i centrala Århus, vilket tvingar resenärer att byta till letbanan i Viby.

Trafiktoppar och framtida satsningar

Trots starka ökningar i förorterna dominerar fortfarande de centrala hållplatserna i Århus. Aarhus H är överlägset störst med nästan 1,4 miljoner resor under året. Därefter följer Universitetskliniken, Skolebakken, Dokk1 och Nørreport – alla belägna på den innersta delen av spårvägsnätet.

För att möta det ökade trycket under rusningstid planerar Aarhus Letbane nu för inköp av åtta nya tåg. Dessa ska bli femtio meter långa – elva meter längre än dagens – och kunna köra i upp till 100 kilometer i timmen.

– Vi ser till att tågen känns igen både på utsidan och insidan, men de kommer också vara tekniskt bättre rustade, säger Michael Borre.

Upphandlingen av de nya tågen förväntas vara klar i slutet av 2025.

Källa: Lok-Report