Efter mer än 40 år av oavbruten användning måste järnvägsbron över Elbe mellan tyska orterna Magdeburg-Neustadt och Magdeburg Herrenkrug upprustas och moderniseras.
Bron utgör en viktig del av den livligt trafikerade järnvägssträckan mellan Magdeburg och Berlin vidare till Dessau. Förutom regional- och fjärrtåg transporteras här även järnvägsgods över Elbe.
Byggnadsarbeten startar den 27 mars 2021 och ska vara färdiga natten till den 8 oktober den 9 oktober 2021. Deutsche Bahn (DB) informerade transportkommittén i delstaten Sachsen-Anhalts parlament nyligen om projektet.
Under perioden 24 april till 10 september 2021 kommer båda spåren över Elbe att vara stängda.
Fyra veckor före och fyra veckor efter projektstarten det finns bara ett spår tillgängligt för tågtrafik. Linjerna RE 1 Magdeburg - Berlin - Frankfurt/Oder, RE 13 Magdeburg - Dessau - Leipzig, RE 14 Magdeburg - Dessau - Lutherstadt Wittenberg - Falkenberg (Elster) och RB 40 Burg - Magdeburg - Braunschweig påverkas avsevärt. Långväga trafikförbindelser mellan Magdeburg och Berlin görs via Stendal.
Ett team av experter med representanter från DB, den lokala transporttjänsten Sachsen-Anhalt (NASA), delstatshuvudstaden Magdeburg och Magdeburger Verkehrsbetriebe (MVB) har utvecklat ett koncept under de senaste månaderna för att kunna tillhandahålla ersättnings- och förbifartstrafik, passagerarinformation och hantering av passagerarflöden under blockeringsperioden på bästa möjliga sätt.
Schemat för byggnadsarbetena, som kommer att pågå från mars till oktober 2021, är ännu bara delvis utarbetade. Den fullständiga informationen finns tillgänglig från början av 2021.
Det är möjligt för resenärer att ta reda på de ändrade avgångs- och restiderna och ersättningstjänsterna i DB Navigator och på www.bahn.de/reiseauskunft.