Spärrfria Näckrosen - Nytt pilotprojekt ska förbättra kollektivtrafiken

Näckrosen är den enda stationen på Stockholms tunnelbanesystem som har uppgångar i två kommuner. Foto: carl tronders/unsplash

Den 16 december öppnas spärrarna på Näckrosen tunnelbanestation i norra Stockholm. Under ett år kommer ett pilotprojekt med öppna spärrar pågå på stationen, för att se om detta skapar en bättre resenärsupplevelse.

– Det här är ett försök att göra kollektivtrafiken mer tillgänglig och trevlig. Vi är inspirerade av bland annat Berlin och Oslo, deras tunnelbanesystem är helt spärrfria och rankas ofta högt. Jag tror att Stockholm kan lära mycket från det, säger trafikregionråd Anton Fendert.

Resenärer kommer fortfarande behöva giltig biljett när de reser från Näckrosen station. Istället för att validera sin biljett i spärren används betalstolpar liknande de som finns på Tvärbanans hållplatser idag, där du som resenär “blippar” innan du går ner till plattformen. Extra biljettkontroller kommer att genomföras på och i närheten av Näckrosen station under försöket.

– I flera delar av kollektivtrafiken saknas spärrar redan idag, bland annat på lokalbanorna och vissa pendeltågsstationer. Men det är första gången på 20 år vi testar spärrfritt på en så här central tunnelbanestation, säger trafikregionråd Anton Fendert.n

Ett försök med öppen spärrlinje genomfördes 2004 på Slussen tunnelbanestation. Det togs emot väl av resenärerna men innebar förlorade biljettintäkter. Sedan dess har biljettsystemet förenklats, bland annat kan resenärer nu köpa biljett med SL-kort, betalkort och app, istället för dåtidens biljettremsa. I takt med att det blivit lättare att göra rätt har också andelen resenärer som reser med giltig biljett i SL-trafiken ökat. Nu vill Mittenkoalitionen göra ett nytt försök att öppna spärrarna.

– Vi vet att många resenärer ogillar spärrarna. I rusningstrafik kan de orsaka trängsel och vissa resenärer är oroliga för att bli klämda. Särskilt om man reser med barnvagn, rullstol eller större väskor kan spärrarna bli ett stressmoment. Att öppna spärrarna blir ett sätt att bokstavligen riva hinder för att resa med kollektivtrafiken, säger trafikregionråd Anton Fendert.

Under projektets gång kommer påverkan på tryggheten, resenärsflöden, biljettintäkter samt resenärsupplevelse att utvärderas.