Godstrafiken inom sjöfarten hade en relativt stabil utveckling under förra året, medan passagerartrafiken i princip stod still. Det kan leda till högre priser, osäkra arbetsvillkor och uteblivna miljösatsningar, visar en ny rapport om sjöfartsmarknadens utmaningar.
Persontransporter inom både inrikes- och utrikestrafik på sjön minskade kraftiga under 2020 till följd av pandemin. Allra hårdast har utrikestrafiken drabbats. Flera månader mer än halverades antalet passagerare jämfört med 2019. Den största minskningen skedde i april då det totala passagerantalet minskade med 80 procent i svenska hamnar jämfört med året innan.
– Vi ser att rederier gör kraftiga förluster och många ombordanställda har varslats, korttidspermitterats eller blivit arbetslösa. Det är framför allt färje- och kryssningstrafiken som har drabbats hårdast, men även rederier som transporterar fordon gör stora förluster, säger Karin Fransson, sektionschef vid avdelning Sjö- och luftfart på Transportstyrelsen.
Sjöfartens konkurrenskraft kommer troligtvis att påverkas i framtiden i form av till exempel prishöjningar som kompensation av förluster i samband med pandemin, enligt den nya rapporten.
Däremot har inte godstrafiken på sjön påverkats i samma utsträckning som passagerartrafiken, utan har i stället haft en relativt stabil utveckling. Som mest minskade godsvolymen i svenska hamnar med tolv procent i augusti jämfört med samma månad 2019. Andra månader till och med ökade godsvolymerna och den största ökningen på tio procent syntes i mars.