Elektrifierade transporter spelar en viktig roll om Sverige ska kunna nå uppsatta miljö- och klimatmål. Samtidigt som omställningen behöver ske begränsas den av ett ansträngt elnät. För att tackla utmaningen går Transdev in i projektet Elektrifierade persontransporter – en del av den smarta staden som delfinansieras av Vinnova. Ambitionen är att bidra till ett balanserat elnät som klarar en ökad mängd laddbara fordon som bussar och lastbilar.
På flera platser i landet klarar inte elnätet av att leverera den effekt som efterfrågas vid en viss tidpunkt. Detta medför begränsningar för hur många elfordon som kan laddas samtidigt. I dagsläget begränsar kapacitetsbristen utvecklingen av regioner och städer, samtidigt som företag och industrier hindras från att växa. Svenskt Näringsliv uppskattar att Sverige förlorar 80 miljarder kronor per år till följd av detta.
Målet med projektet är att öka lokal laddkapacitet utan omfattande förstärkningar av elnätet. Genom smart laddning och energilagring ska projektet möjliggöra laddning av fler elfordon och samtidigt bidra till ett stabilare elnät som bättre nyttjar förnybar energi. Projektet fokuserar primärt på systemlösningar för en storskalig elektrifiering av bussar i kollektivtrafik.
– Elektrifieringen av kollektivtrafiken går snabbare för varje år som går. Från att ha börjat med att elektrifiera en linje i taget med några få bussar har branschen nu gått över till storskaliga projekt, som till exempel Nordens största elbussflotta som vi lanserade i december i Göteborg med 160 elbussar. En positiv utveckling mot ett mer hållbart samhälle, men det ställer också stora krav på elnätet. Det är viktigt för oss att delta i ett sådant projekt och utforska alla möjligheter som finns för att påskynda elektrifiering och maximera dess samhällsnytta, säger Christian Monstein, verksamhetsutvecklingschef på Transdev Sverige.
I Västerås kommer projektet att skapa den första bussdepån i Sverige som genom algoritmer optimerar laddning av fordon i kombination med energilager och lokal energiproduktion. Samtidigt som pilotanläggningen strategiskt styr sitt effektuttag kan den fungera som resurs i elnätet genom att erbjuda efterfrågeflexibilitet och balanstjänster. Projektet tar även ett unikt hållbarhetsgrepp genom tester av att använda begagnade bussbatterier som energilager samt tester av natriumbaserade batterier utan sällsynta jordartsmetaller som kobolt och litium.
Projektet drivs av Tvinn samt BioDriv Öst och övriga deltagare är ABB, Altris, Scania, Solkompaniet, Svealandstrafiken, Transdev, Region Uppsala samt Uppsala universitet. Finansiering sker genom Vinnova samt projektets deltagare. Projektet startar med en samlad budget på drygt 19 miljoner.