Blå linje får nya stationer i Sickla, Järla och Nacka och med det utvecklas flera viktiga knutpunkter i kollektivtrafiken. Arbetet med tunnelbaneutbyggnaden i Nacka startade i början av 2020. Byggtiden är 10 år och trafikstart är år 2030. Just nu pågår arbetet med rulltrappsschaktet ned till spåren.
Rulltrappsschaktet blir 34 meter långt. Foto: Region Stockholm
Station Sickla kommer att få två uppgångar. En hamnar i det nya stationshuset som byggs i Sickla. Nu pågår arbetet med gjutningar i rulltrappsschaktet som ska bli 34 meter långt. På bilden arbetas det med med formgjutning och armering inför betonggjutning. Arbetet utförs i 30 graders lutning vilket ställer stora krav på en god arbetsmiljö.
Innan trafikstart för Blå linje till Nacka ska tunnlar och bergrum omvandlas till spårtunnlar och stationer. Det är till exempel hissar och rulltrappor, installationsarbeten och spårarbeten som ska handlas upp.