Trafikverket säkrar trafiksäkerheten på E4 sträckan Gävle–Tönnebro

Trafikverket har granskat sträckan E4 Gävle–Tönnebro för att lösa de problem med framkomlighet. Arkivbild
Trafikverket har granskat sträckan E4 Gävle–Tönnebro för att lösa de problem med framkomlighet. Arkivbild

Trafikverket har granskat sträckan E4 GävleSöderhamn, med ett extra fokus på sträckan Gävle–Tönnebro, för att lösa de problem med framkomlighet som finns där. Trafikverket har även tittat på hur trafiksäkerheten kan bli bättre. Utifrån granskningen har Trafikverket tagit fram åtgärder på kort och lång sikt. På längre sikt behöver vissa sträckor sannolikt byggas om till motorväg. Det kommer att dröja på grund av de höga kostnader som en ombyggnation medför. En grov uppskattning är 4-4,5 miljarder kronor.

– Om vi hade obegränsat med medel skulle vi kunna planera för motorväg redan nu. Men det finns till exempel sträckor inom vår region som ännu inte har mitträcken. Åtgärder för dessa prioriteras eftersom säkerheten för trafikanterna alltid går först, säger Agneta Löf, samhällsplanerare på Trafikverket.

Men det finns en åtgärd som kan göras på kort sikt och som tydligt kan bidra till pålitligare och tryggare resor på sträckan. Åtgärden är ett ITS-system, Intelligent transportsystem, som fungerar som ett trafikledningssystem. Längs vägarna kommer det att finnas ljusskyltar där viktiga meddelande visas och där hastighetsbegränsningen snabbt kan ändras. Det kan handla om varning för kö, varning för olycka och förbud mot trafik i omkörningsfältet.

Huvudsyftet är att snabbt få förarnas uppmärksamhet. En sänkning av hastighetsgränsen med 20 km/tim vid köbildning kan minska risken för trafikstockning och olyckor. Det grundläggande är att uppnå lugnare trafik som flyter på i en likartad hastighet.

Systemet är automatiskt och styrs av detektorer som bland annat registrerar trafikens hastighet och var köer börjar och slutar. Via skyltarna uppmanas trafikanterna att sänka hastigheten och/eller byta körfält om något körfält är blockerat. Trafikverket har även möjligheten att styra systemet från trafikcentralen i Gävle.



– Exakt hur det ska styras är inte klart i dagsläget. Vi behöver titta närmare på vad som fungerar bäst för detta lite unika system, säger Agneta Löf.

Skyltarna har liten energiåtgång och ska drivas av solceller i kombination med uppladdningsbara batterier. Det är första gången i Sverige som systemet ska användas utanför storstadsmiljöer och ska drivas med solceller. Därför behöver det undersökas innan det kan installeras. När systemet har varit i bruk i några år ska det utvärderas.