Stockholms trafikborgarråd vill göra det enklare att resa klimatsmart. Nu ska staden införa sin första cykelgata, där bilisterna kör på cyklisternas villkor. Tanken är att öppna upp för en mer flexibel användning av stadsrummet.
Stockholms rödgröna majoritet vill göra det lättare att välja cykeln. Nu ska staden för första gången införa en så kallad cykelgata. Det är en gata med blandtrafik där bilisterna kör på cyklisternas villkor. Maxhastigheten är 30 kilometer i timmen och fordon på tvärgator har väjningsplikt.
– Cykelgatan är ett nytt inslag i Stockholms verktygslåda, som kan användas för att förbättra samspelet mellan cyklister och bilister som delar på samma yta. Det ökar trafiksäkerheten för alla som rör sig på gatan, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.
Stockholms första cykelgata införs på Surbrunnsgatan i Vasastan, som sträcker sig cirka 900 meter mellan Norrtullsgatan och Valhallavägen. När trafiken är som tätast på Surbrunnsgatan är cyklisterna i majoritet.
– Cykelgatan öppnar upp för en mer flexibel användning av stadsrummet. När cyklisterna är som flest kan de använda hela gatuytan och cykla i bredd, samtidigt som det finns gott om plats för lådcyklar och leveranscyklar, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.
Gränserna för cykelgatan kommer att tydliggöras av skyltar, men framförallt av en iögonfallande gestaltning. Asfalten längs Surbrunnsgatan kommer nämligen att färgas röd.
– Det här är en lösning som vi har lånat från Nederländerna, som länge har jobbat med röda cykelgator. Den röda färgen kommer bland annat att uppnås med hjälp av bergarten porfyr, som blir rödare ju mer den slits, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.
Cykelgatan är en del av Stockholms arbete för ett mer modernt och hållbart trafiksystem. Målet är att skapa en stad med lägre utsläpp, friskare luft, mindre buller och större plats för människor.
– Vi vill premiera klimatsmarta färdmedel som använder stadens mark på ett så effektivt sätt som möjligt. Därför gör vi det hela tiden enklare och trevligare att cykla, promenera och ta bussen i Stockholm, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.
Arbetet med att iordningsställa Stockholms första cykelgata påbörjas efter sommaren och ska vara färdigt innan årets slut. Beslutet fattas av Stockholms rödgröna majoritet på Trafiknämndens sammanträde 16 februari.