Trafikverket bygger om tre trafikplatser på E6.21 Lundbyleden mellan Brantingsmotet och Ringömotet samt vissa gator vid Backaplan. Åtgärderna görs för att öka trafiksäkerheten, tillgängligheten och orienteringen mellan trafikplatsernas av- och påfarter och för att möjliggöra stadsutvecklingen i området.
Som en av Göteborgs viktigaste och mest trafikerade leder ingår Lundbyleden i det nationella stomvägnätet och är därmed av riksintresse. Den länkar samman E6, E20 och E45 med väg 155 till bland annat Göteborgs hamn, bostäder och industrier i Torslanda samt Öckerö. Lundbyleden är idag periodvis hårt trafikerad och upplevs som svårorienterad.
Trafikverket bygger om och anpassar E6.21 Lundbyleden, sträckan mellan Brantingsmotet och Ringömotet, till den pågående förtätningen med bostäder, handel och andra verksamheter längs Norra Älvstranden och Backaplan, samt till andra infrastrukturprojekt. Öppningen av Marieholmstunneln förutsätter också en anpassning av Lundbyleden för utökad kapacitet och förbättrad orienterbarhet.
I ett samarbete med Göteborgs Stad byggs vissa gator om vid Backaplan, för att förbättra trafikflödet och möjliggöra stadsutvecklingen i området vilket ökar trafiksäkerheten och kopplingen till det lokala vägnätet.
Lundbyleden i ett större sammanhang
Ombyggnaden av Lundbyleden är en del av Västsvenska paketet. Västsvenska paketet är satsningar som görs på vägar och järnvägar ungefär fram till 2028 för tåg, bussar, spårvagnar, cyklar och bilar. Satsningarna bidrar till att Västsverige utvecklas på ett hållbart sätt. Det blir lättare att ta sig fram, kollektivtrafiken blir mer attraktiv, transporter för näringslivet blir mer tillförlitliga och det skapar utökade pendlingsmöjligheter för alla som vill bo, arbeta eller studera på olika platser i Västsverige.
I Västsvenska paketet ingår bland annat Marieholmstunneln som är en vägtunnel 600 meter öster om Tingstadstunneln. Marieholmstunneln länkar samman E20, E6, E45 och Lundbyleden.
Källa: Trafikverket