Ett par mindre gjutningar återstår av bron vid Stadsgårdsleden

Till vänster: brofundament har börjat gjutas vid in- och utfartsrampen. Till höger: illustration över nya bussterminalen och hur Saltsjöbanan korsar in- och utfartsrampen. Bild: Stockholms stad

En ny bro har börjat byggas intill Stadsgårdsleden i centrala Stockholm. Bron kommer att gjutas i betong och vara ca 70 meter lång och nu återstår ett par mindre gjutningar av bron. Detta är en del av Saltsjöbanans återläggning till Slussen.

Denna bro är en spännarmerad betongbro, som ska gjutas på plats över rampen. Den kommer att gjutas på de fundament som nu håller på att förberedas. För att kunna utföra gjutningen över rampen monteras en ställning i rampen. Ställningen har en portal, så att arbetsbilar hela tiden ska ha tillträde in i berget.

Spännarmering är en teknik som används för att förstärka betongen och göra den mer hållbar genom att lägga till spänning på vajrar innan betongen härdat, vilket ger betongen en större förmåga att stå emot dragkrafter. En spännarmerad bro är en typ av brokonstruktion som ofta används eftersom de är starka, hållbara och kan användas för att stödja tunga belastningar som fordons- eller tågtrafik och kan ha långa spännvidder.

När Slussen får en ny bussterminal i Katarinaberget, kommer bussarna från Nacka och Värmdö att köra in i berget via en infartsramp från Stadsgårdsleden. Det är över denna ramp som arbeten med att bygga den nya bron har påbörjats mellan Stadsgårdsleden och bergväggen. Dessa arbeten går att se för dig som passerar på Katarinavägen och Stadsgårdsleden. Bron för Saltsjöbanan beräknas vara klar hösten 2023 och då kommer även de kranar som har stått på området att monteras ned. Därefter fortsätter färdigställandet av infartsrampen till bussterminalen i det här arbetsområdet.

bild
Den nya bron för Saltsjöbanan byggs inom det gulmarkerade området. Illustration: Stockholms stad

Källa: Stockholms stad