Årets upplaga av mässan Persontrafik 2024 har slagit upp dörrarna på Svenska Mässan i Göteborg. På evenemangets första dag står spårtrafiken i fokus. Representanter från branschen kommer till mässan för att prata spårvagnar, hur personalen jobbar på tågen, stationernas betydelse och om hur tågens punktlighet ska kunna förbättras.
– Vi kände att Persontrafik behöver bli lite mer spår helt enkelt. Ur våra medlemmars perspektiv är ju spårtrafik oerhört viktigt och det utgör ryggraden i kollektivtrafiksystemet, säger, Mattias Andersson projektledare vid Svensk Kollektivtrafik.
Persontrafik 2024 samlar hela kollektivbranschen med målet att tillsammans driva utvecklingen framåt och bidra till ett hållbart samhälle. Stort fokus ligger på teknikutveckling, service, säkerhet, kombinerad mobilitet och på kollektivtrafikens bidrag till ett hållbart samhälle och en hållbar stadsutveckling.
I samband med Persontrafik 2024 arrangeras ett stort och kvalificerat seminarieprogram med fokus på utveckling och framtid.
Förutom spårtrafik är busstrafiken ett stort inslag på Persontrafik och bland utställarna finns företag som Svenska Neoplan AB, Scania, VDL Bus & Coach och Volvo Bussar.
Neoplan ställer bland annat ut en elektrisk 12 meters buss som nu lanseras i lågentré utförande medan VDL Bus & Coach presenterar sin 100 procent elektriska nya generation av företagets ledbuss för stadstrafik kallad LF-181.
– Fokus är på den bredd vi erbjuder och hur vi på så sätt kan skräddarsy lösningar för våra kunder, allt för att uppnå den höga uptime våra produkter erbjuder, säger Mats Sjöström, Brand & Marketing Communications Manager på Scania Sverige AB
– Volvo Bussar visar upp en Volvo 9700 DD med sin senaste 13-liters drivlina. Tillsammans med den nya motorn på 500 hk och en uppdaterad I-Shift-växellåda med ännu snabbare växlingar har du tillgång till omedelbar kraft redan från låga varv. Lägg sedan till vårt säkerhetspaket, resultatet är extremt smidig kraft, mjuka växlingar för bekväm och säker körning,” berättar Jonas Pettersson, försäljningschef Volvo Bussar Syd.”
Även kollektivtrafik till sjöss uppmärksammas på Persontrafik 2024.
Att ställa om sjötrafiken till eldrift är inte bara en dyr utan också långdragen process. Det intygar Jonathan Ekholm från Ressel Rederi som kör Sjöstadstrafiken i Stockholm. Tillsammans med Skärgårdsredarna, Västra Götalandsregionen och Styrsöbolaget kommer han till Persontrafik för att diskutera hur det går att skapa bättre förutsättningar för en framtida fossilfri skärgårdstrafik.
När Persontrafik hölls i Stockholm 2022 registrerades drygt 5200 besökare, och arrangörerna hoppas på något liknande när nu evenemanget hålls i Göteborg.
Mässan pågår den 5 till 7 november.
Anders Carlsson