Circle K utökar med ytterligare sexton laddplatser

Med de nya laddplatserna för tung trafik täcks fler strategiskt viktiga rutter genom Sverige. Foto: Circle K

Nu fortsätter Circle K att trappa upp utbyggnaden av laddinfrastruktur för tung trafik när ytterligare sexton laddplatser läggs till befintligt nätverk. Samtliga har en effekt på 360 kW och de nya laddarna fördelas på fyra utvalda stationer. Med detta kommer kedjan inom kort att erbjuda totalt 50 laddplatser vilket är det största publika laddnätverket i Sverige för tung trafik.

De platser som nu öppnas för laddning är Hudiksvall, Mantorp, Malmö Spillepengen och Bollebygd. Precis som tidigare laddplatser för tung trafik är även dessa finansierade av Energimyndigheten inom ramen för Regionala elektrifieringspiloter för tunga transporter. Kedjan har som ambition att ligga före omställningen till elektrifierad fordonstrafik för såväl lätt som tung trafik, och att vara förstahandsvalet för alla med elfordon.

– Det är alltid roligt när man är först på bollen och det är vi verkligen när det kommer till laddning av tung trafik. Vi har tydligt märkt av efterfrågan också, vår station Vädermotet har nu efter sommaren kraftigt ökat antal laddningar av tunga fordon, säger Lennart Olsson, ansvarig för laddning tung trafik på Circle K.

Tidigare i år har drivmedelsföretaget öppnat 34 laddplatser för tung trafik runt om i landet. Vädermotet i Göteborgs hamn, Kiruna, Gällivare, Arvidsjaur, Ljungby, Gävle Bro, Laholm, Jönköping och Varberg erbjuder alla laddning anpassad för tunga fordon. Dessa, tillsammans med kommande öppningar, innebär att kedjan under det kommande året kommer att erbjuda över 90 laddplatser totalt. Dessutom kommer drivmedelsföretaget öppna två MCS (megawatt-laddare) inom projektet E-charge, som delvis är finansierat av Vinnova, samt erbjuda vätgas inom ett år.

–  Vi vill möta upp det stora intresset för elfordon som vi märker i dialogen med våra kunder. Att vi satsar så stort på detta gör att steget över till ett elfordon blir något enklare att ta eftersom vi tar bort oron över tillgång på publik laddning, vilket såklart är absolut nödvändigt för att kunna investera i eldrivna lastbilar, avslutar Olsson.