Mittbanan fungerar som en livsnerv som förbinder Norge med Sverige. Denna vitala gränsöverskridande länk underlättar handel, turism och regional utveckling. Med tiden har järnvägens banvall på vissa platser stött på utmaningar som erosion, sättningar och läckage orsakade av vibrationer från passerande tåg vilket har skapat underhållsproblem samt risk för ytterligare skador som kan störa tågverksamheten.
Oscar Bergman, som ledde projektet på NRC, förklarar: "Vi har haft återkommande problem med erosion och läckage vid ett antal dagvattentrummor under järnvägen mellan Åre och Undersåker. Detta har skapat mycket merarbete och störningar."
För att effektivt och med minimal störning av järnvägstrafiken tackla dessa utmaningar anlitades Geobear med sin lösning som innefattar geopolymerinjektering. Metoden erbjuder flera fördelar för tågoperatörerna och de omgivande samhällena. Arbetet kunde utföras utan att påverka tågverksamheten och utfördes under tre nätter mellan tågavgångar, vilket innebar att varken passagerare eller företag påverkades. Metoden med geopolymerinjektering är också en mycket snabb och kostnadseffektiv lösning för underhåll av järnvägsinfrastruktur. Projektet slutfördes snabbt, helt utan förseningar och förbättrade driftsäkerheten på den aktuella sträckan.
Projektet, genomfört för NRC Group Sverige, adresserade kritiska problem med äldre läckande dagvattentrummor och erosion i banvallen längs Mittbanan, en av Sveriges viktigaste järnvägskorridorer.
Framgången med detta projekt understryker Geobears och NRC:s åtagande att förbättra järnvägsinfrastrukturen med nyskapande tekniklösningar till förmån för operatörer, passagerare och samhällen. Användningen av geopolymerteknik har visat sig vara ett idealiskt val för underhåll av järnvägen och säkerställer långsiktig stabilitet för de åtgärdade delarna av Mittbanan.
"Geobear designade en lösning med injektering av Geopolymerer som innebar att banvallen permanent förstärktes och trummorna tätades. Arbetet kunde dessutom utföras under 3 nätter helt utan att trafiken på spåret påverkades. Samarbetet har fungerat mycket bra hela vägen rån projektering till utförande och vi är väldigt nöjda med slutresultatet.” tillade Oscar Bergman.
Metoden är inte bara idealisk för järnvägsunderhåll, den erbjuder även enorm potential för olika bostads, kommersiella och infrastrukturprojekt. Den ger en pålitlig, effektiv och ickestörande lösning som säkerställer funktionaliteten och säkerheten i kritiska transportsystem. Metoden kräver ingen schaktning och tillför minimalt med vikt, detta är av central betydelse i många sättningsrelaterade projekt.
Materialet härdar på minuter och på grund av dess expansiva kraft och goda geotekniska egenskaper kan det stabilisera konstruktion, förstärka lerjordar eller kompaktera friktionsmaterial.
"Geobear är en ledande leverantör av geotekniska lösningar som förbättrar stabiliteten och livslängden för infrastruktur. Med ett starkt fokus på hållbarhet erbjuder Geobears injekteringssteknik med geopolymerer effektiva, ickestörande och hållbara lösningar för en bred uppsättning geotekniska utmaningar. Denna teknik fungerar perfekt i förhållanden som kräver en ickestörande och snabb hantering av sättningsproblem. Lösningens mångsidiga applicering gör att den kan användas för problem med sättningar i bostäder, på en fabrik eller i ett stort lager, liksom på motorvägar och järnvägar.", säger Magnus Thölén från Geobear AB.
Det framgångsrika genomförandet av underhållsarbetet visar på de positiva effekterna av nytänkande tekniklösningar för järnvägsoperatörer och passagerare. Det innebär ett steg framåt för att säkerställa driftsäkerhet och effektivitet inom tågresor samtidigt som störningar minimeras.