Rekordaffär: Deutsche Bahn säljer logistikdottern DB Schenker för över 14 miljarder euro

Efter försäljningen förväntas DSV och DB Schenker att bli tillsammans en stark aktör på den globala logistikmarknaden, även om marknadsandelen efter sammanslagningen endast förväntas bli runt sju procent. Foto: DB Shenker

Deutsche Bahn AG:s styrelse har godkänt en historisk försäljning av logistikdottern DB Schenker till den danska transport- och logistikgruppen DSV. Försäljningen, som uppgår till 14,3 miljarder euro, väntas stiga till 14,8 miljarder euro med inkluderade ränteintäkter fram till slutförandet av affären.

– Försäljningen av DB Schenker är ett viktigt steg för Deutsche Bahn att fokusera på saneringen av järnvägsinfrastrukturen i Tyskland och driften av klimatvänlig person- och godstrafik i både Tyskland och Europa, förklarar Werner Gatzer, styrelseordförande för DB.

Stora intäkter för Deutsche Bahn

DB Schenker har varit en lönsam del av Deutsche Bahn-koncernen, med en vinst på 1,8 miljarder euro under 2023, vilket bidrog till att DB operativt tog sig ur förlustzonen. Trots detta har beslutet fattats att sälja bolaget för att minska koncernens skuld på cirka 33 miljarder euro. Enligt Richard Lutz, DB

vd, kommer försäljningsintäkterna att bidra till en betydande minskning av skulden och stärka koncernens finansiella stabilitet. Lutz tillägger även att DB Schenker får en stark strategisk ägare i DSV.

Motstånd och farhågor inom DB: styrelse

Trots styrelsens beslut att gå vidare med försäljningen har det funnits motstånd. Nio representanter från arbetstagarsidan röstade emot försäljningen, bland annat fackföreningen EVG som oroar sig för förlust av arbetstillfällen. Det fanns dock tillräckligt många ja-röster för att försäljningen skulle godkännas, även om processen ännu inte är avslutad. Förutom den tyska regeringens godkännande krävs även konkurrensmyndigheternas granskning innan affären slutförs, vilket förväntas ske under 2025.

En ny logistikjätte formas

Den danska köparen överträffade ett konkurrerande bud från CVC Capital Partners, en private equity-investerare som också var intresserad av att köpa DB Schenker.

Med denna affär ser Deutsche Bahn fram emot att stärka sitt fokus på järnvägsinfrastrukturen och kärnverksamheten, samtidigt som man lämnar en sektor som många kritiker anser inte passar in i DB

övergripande hållbarhetsmål. DB Schenkers betydande andel väg-, flyg- och sjötransporter har varit en källa till kritik från de som anser att företaget bör fokusera på mer miljövänliga transportlösningar.

Affären markerar en ny era för Deutsche Bahn och banar väg för företagets framtida utveckling inom den europeiska järnvägssektorn.

Källa: Deutsche Bahn/ Merkur