I den senaste milstolpen för Västlänkens utveckling har den första stora delen av den permanenta bottenplattan för tågstationen i Korsvägen framgångsrikt gjutits och färdigställts. Detta imponerande byggprojekt krävde en kontinuerlig ström av betongleveranser som pågick i över 24 timmar, med betongbilar som förflyttade sig i en välordnad skytteltrafik runt och genom området.
För att möjliggöra denna komplexa gjutning koordinerades trafikflödet av vakter som temporärt stängde av området när betongbilarna manövrerade in och ut ur arbetsområdet. En imponerande logistisk insats med fem pumpbilar – två placerade på varje sida av schaktet och en i själva schaktet – möjliggjorde en smidig genomföring av gjutningsprocessen.
Den resulterande bottenplattan sträcker sig hela 1,8 meter ner i marken och har krävt en betydande mängd material – ungefär 2 300 kubikmeter betong – för att fullborda denna första etapp av konstruktionen. Denna prestation markerar en viktig milstolpe för Västlänkens framtida tågstation och detta infrastrukturprojekt.
Källa: Trafikverket