Göteborg tar stort stadstrafikkliv: 40 nya M33 spårvagnar i drift
I början av december 2023 togs de sista 40 M33 spårvagnarna i bruk av Göteborgs Spårvägar och Västtrafik. Dessa spårvagnar, utrustade med drivsystem och elektrisk utrustning från Kiepe Electric, har redan visat hög tillförlitlighet och komfort för passagerarna, vilket stärker Göteborgs hållbara trafikstrategi.
Alexander Ketterl, VD för Kiepe Electric, och Ulrich Lauel, chef för järnvägsfordon hos Kiepe Electric, understryker att den nya M33 är en viktig milstolpe och del av en fortsatt framgångsrik utveckling. Med den pågående produktionen av den längre modellen M34, där 60 enheter nu beställts, bekräftar Göteborgs Spårvägar sitt förtroende för företagets teknik.
Arbetar dygnet runt
Johan Henriksson, projektledare för M33 vid Göteborgs Spårvägar, betonar det framgångsrika samarbetet mellan leverantörer och kunder, vilket har lett till detta viktiga framsteg för M33. Nu fokuserar teamet på att genomföra alla återstående överenskomna tjänster och ser fram emot leveransen av den första M34.
Sedan 2020 har M33 spårvagnar redan kört över 5 miljoner kilometer. Spårvagnarna, med 71 sittplatser och 158 ståplatser, tillverkades av Alstom i Bautzen, Tyskland. De utmärker sig för sin tillförlitlighet och tillgänglighet, tack vare ett Kiepe-serviceteam som arbetar dygnet runt.
Effektiv uppvärmning
Spårvagnarna har framgångsrikt genomgått provkörningar på 20 000 km utan anmärkningar. I Göteborg uppskattas de för sin tillgänglighet, rymlighet och komfort, samt för Kiepe Electrics elektriska utrustning som möjliggör effektiv uppvärmning av passagerarutrymmet genom att återanvända motorvärme, vilket minskar energiförbrukningen och livscykelkostnaderna för fordonet.
Knorr-Bremse
Detta samarbete mellan konsortiet och kunden har lett till effektivitet och stark prestanda i projektet. Kiepe Electric levererade ett komplett system för elektricitet och drivning, med en platsbesparande hårdvarudesign. Dessutom underlättar Kiepe-flottans hanteringssystem underhållet och servicen av fordonen genom data från dess modulära TCMS-system. Knorr-Bremse bidrog med broms-, ingångs- och klimatsystem, vilket optimerade samverkan mellan subsystemen.
Nu fokuserar projektet på tillverkning och planerad leverans 2024 av de första av 60 beställda M34 spårvagnar. Dessa 45 meter långa spårvagnar ökar passagerarkapaciteten med ungefär 50 procent jämfört med M33.
Pressemeldung Kiepe Electric