Europeiska unionen har nått en preliminär överenskommelse om att förbättra det transeuropeiska transportnätverket (TEN) för att skapa ett mer hållbart och motståndskraftigt system.
Överenskommelsen, som skett mellan Europaparlamentet och rådet, innefattar att stärka ansträngningarna för att främja hållbarare transportmedel och förbättra multimodaliteten inom det europeiska transportsystemet.
Den reviderade TEN-förordningen sätter bindande mål:
- Järnvägslinjer inom TEN:s kärnnät och utvidgade kärnnät måste möjliggöra hastigheter på 160 km/h eller snabbare fram till år 2040.
- Det Europeiska järnvägstrafikstyrningssystemet (ERTMS) ska införas i hela TEN-nätet för att göra järnvägen säkrare och effektivare.
- Säkra parkeringsplatser för yrkesförare ska byggas var 150:e kilometer längs kärn- och utvidgade kärnvägsnätet senast 2040.
- Stora flygplatser med över 12 miljoner passagerare per år ska anslutas till fjärrjärnvägstrafiken.
- Utveckling av lastterminaler ska anpassas efter aktuella och förväntade trafikflöden.
- Alla 430 större städer i TEN-nätet måste utveckla planer för hållbar urban mobilitet.
- Effektiv och hållbar integration av marina transporter i det europeiska transportnätet.
Förbättrade transportförbindelser med grannländer som Ukraina, Moldavien och Västbalkan planeras också genom integration i de nya europeiska transportkorridorerna.
Den politiska överenskommelsen måste formellt antas av Europaparlamentet och rådet innan de nya reglerna publiceras i Europeiska unionens officiella tidning och träder i kraft 20 dagar senare.
Den nya TEN och dess nio nya europeiska transportkorridorer kommer att vara ett centralt tema vid "Connecting Europe Days" i Bryssel 2-5 april 2024.
Denna överenskommelse är en del av EU:s gröna giv, en långsiktig tillväxtstrategi för att göra EU klimatneutralt till år 2050.
källa: EU-Kommissionen