Det sista samrådet för tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö genererade nästan 900 synpunkter, över 10 000 besök på webbsidan och deltagande av flera hundra stockholmare vid något av de fyra Öppet husen.
Den nya tunnelbanelinjen skapar nya resmöjligheter, avlastar bland annat den nuvarande tunnelbanan. Under november och december delades information med allmänheten och intressenter om stationslägen, byggytor, metoder och miljöpåverkan. De fick även möjlighet att lämna sina synpunkter.
"Vi har informerat om arbetet hittills, svarat på många frågor vid öppet hus och via mejl. Nu granskar vi alla synpunkter. Tillsammans med utredningar och tekniska undersökningar ger detta oss vägledning när vi planerar vidare," säger Johan Brantmark, chef för tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö.
Mest diskussion har uppstått kring de föreslagna platserna för arbetsområden och arbetstunnlar vid Fridhemsplan och Älvsjö.
Vid Fridhemsplan är båda platserna för arbetstunnlar komplexa. En är vid Rålambshovsleden, mellan Rålambshovsparken och Norr Mälarstrand, medan den andra är en tomt vid Lindhagensplan där det för närvarande finns en bensinmack.
Detta var det tredje samrådet för tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö i år. Över tusen synpunkter har samlats in och kommer beaktas i fortsatt planering. Nästa samråd planeras till våren 2024 då de slutgiltiga förslagen presenteras.
Vad händer nu? Planeringen följer lagstadgade processer. Regionen föreslår placering och utformning medan Planprövning på Trafikverket och mark- och miljödomstolen granskar planer och tillstånd. Kommunen hanterar nya eller ändrade detaljplaner.
Källa: Region Stockholm