Nyligen publicerade Stockholms Handelskammare en rapport som granskade Arlandas destinationsutbud jämfört med övriga nordiska huvudstäders flygplatser. För 20 år sedan var Arlanda den ledande flygplatsen i Norden. I dag har både Kastrup och Gardermoen större utbud av långdistanslinjer vilka attraherar affärsresenärerna. Förenklat kan man säga att Arlanda är en flygplats för semesterresor till skillnad från de övriga nordiska storflygplatserna. Skillnaden ligger, enligt rapporten, i att de övriga nordiska flygplatserna lockar betydligt fler affärsresenärer än Arlanda.
Att Arlanda tappat en stor del av affärsflyget beror på bristande investeringsvilja och att den svenska flygskatten gör att fler flyger billigare från Kastrup och Gardermoen. Ju längre flyglinjer, desto högre skatt och fler flygbolag väljer därför flygplatser utanför Sverige. För att råda bot på bristerna har regeringen nu tillsatt en särskild utredare som ska presentera förslag på hur Arlanda flygplats konkurrenskraft kan stärkas. Utredaren ska identifiera och föreslå åtgärder som kan genomföras på kort och lång sikt för att öka kapaciteten på flygplatsen.
Det är enligt Stockholms Handelskammare en lång rad åtgärder som behöver vidtas för att göra Arlanda mer attraktiv. Till att börja med vill Handelskammaren fasa ut flygskatten som då kan ersättas av EU:s system med utsläppsrätter. Man vill ha snabbare och billigare resor till och från flygplatsen. Det innebär att transporter via järnvägen måste förbättras men även förbättrade vägtransporter. Mälardalens och Stockholms kollektivtrafik bör prioritera flygplatsen i sina trafikplaneringar.
Men den kanske viktigaste satsningen för att öka kapaciteten handlar om behovet av en ny rullbana. Bedömningen är att behovet av en ny rullbana kan komma att behövas i slutet av 2030. ”I första hand handlar det om en ny bana. I andra hand handlar det om att optimera inflygningsriktningar och annat, där går det säkert att göra saker också. Men den stora saken är en ny rullbana”, säger regeringens utredare tidigare finansmarknadsministern Peter Norman (M) i en intervju i DI.
Få infrastrukturinvesteringar har varit så utredda som frågan om Arlandas framtida utbyggnad, särskilt om nedläggningen av Bromma flygplats blir av. Regeringen har just nu två utredningar på sitt bord; dels utredningen ”Arlanda flygplats – en plan för framtiden”, dels utredningen ”Statens ansvar för det svenska flygplatssystemet”. Från näringslivet är man angelägen om att nu gå från ord till handling och att omgående göra vad som behövs för att stärka Arlandas roll som nordisk storflygplats.