De ekonomiska följderna av totalstoppet i malmtrafiken mellan Kiruna och Narvik är enorma. Exakt hur enorma återstår att se. Men LKAB kör vanligtvis åtta–tio tåg om dagen på sträckan med 6 800 ton malm per tåg.
Snabbt räknat handlar det om intäktsförluster på åtminstone 100 miljoner kronor om dagen. Men de slutliga kostnaderna totalt är svåra att veta innan vi har tittat på hela omfattningen av det här, säger Linda Bjurholt, logistikchef på LKAB, till TT.
Preliminär prognos
Trafikverkets tidigare prognos var att banan skulle öppnas igen under andra veckan i januari. Nu gäller den sista januari.
"Men vi vill vara tydliga med att även denna prognos måste ses som preliminär och kan komma att uppdateras", säger Simon Sunna, tillförordnad enhetschef på Trafikverket, på myndighetens hemsida.
Det var den 17 december som ett av LKAB:s malmtåg spårade ur vid Vassijaure, nära gränsen till Norge.
Ingen person skadades. Men det fullastade malmtåget orsakade stora skador på rälsen och banvallen. En sträcka på cirka 15 kilometer behöver återställas. Runt 25 000 sliprar ska bytas och även bland annat växlar och ledningar.
Tuffa väderförhållandena med snö och temperaturer nedåt minus 30 grader väntas försvåra arbetet framöver, enligt Trafikverket.
Tomt i Narvik
Även LKAB:s kunder, stålverk runtom i världen, drabbas.
Vi har ingen möjlighet att leverera någonting nu över Narvik för tillfället. Vår produktionsapparat funkar så att den absoluta merparten av våra produkter behöver gå över Narviks hamn. Så våra leveranser påverkas väldigt kraftigt, säger Linda Bjurholt.
Lagren i Narvik var välfyllda när urspårningen skedde, men nu är det i stort sett helt tomt.
Precis nu ungefär när vi pratar går sista båten, planmässigt i alla fall.