Trafikverket planerar att utveckla Bergslagsbanan till dubbelspår mellan Gävle Västra och Forsbacka för att höja kapaciteten för gods- och persontrafik. Forsbackas driftplats byggs ut till fyra spår för längre tåg och säkrare transporter. Anledningen är den nya spårdragningen för Gävle-Kringlan som kräver Bergslagsbanans omlokalisering för att säkra viktiga transportvägar.
Trafikverket strävar efter ett dubbelspår för höga hastigheter och tunga tåg. Planen inkluderar separata väg- och järnvägskorsningar samt fyra spår i Forsbacka för smidigare passager för persontåg förbi godståg. Fastställandet av Bergslagsbanans järnvägsplan är beroende av Gävle-Kringlans planer och kan inte fastställas förrän det är klart.
Pågående arbete inkluderar samråd och öppet hus för att presentera planerna. Tekniska undersökningar görs för noggrann placering av järnvägen mellan Gävle Västra och Forsbacka.
Projektets bakgrund inkluderar behovet av en planskild anslutning mellan Gävle godsbangård och Bergslagsbanan, med förslag om att flytta godsbangården från Näringen på grund av närheten till en vattentäkt. För att undvika kostsamma ombyggnationer föreslås istället en omlokalisering av Bergslagsbanan för att säkerställa tillgänglighet till viktiga transportnoder.
Projektet inkluderades i den nationella transportplanen från juni 2022 och är en del av utvidgningen av Ostkustbanan, Gävle-Kringlan, med Bergslagsbanan mellan Gävle Västra och Forsbacka.
Källa: Trafikverket