Trafikverket har säkrat finansiering för att planera ett dubbelspår mellan Luleå och Boden trots att det saknas anslag i den nationella transportplanen för 2022-2033. De har initierat samtal med LKAB, H2 Green Steel och Region Norrbotten för förskottering och undersöker alternativ finansiering.
Genom att omstrukturera planerade åtgärder kan Trafikverket möjliggöra ett tidigare startdatum för planarbetet, eventuellt redan detta år. Det förväntas korta ned ledtiden med cirka två år och kan eventuellt möjliggöra byggstart runt 2029.
Att utforma järnvägsplanerna beräknas kosta cirka 200 miljoner kronor medan själva dubbelspåret, vid 2021 års priser, uppskattas kosta ungefär 5 miljarder kronor. Finansiering för byggandet saknas fortfarande.
Detta dubbelspår är nödvändigt för att stödja den gröna omställningen i norra Sverige. Behovet av förbättrade transportsystem, särskilt för godstransporter och arbetspendling, är akut med ökande befolkning och näringsliv. Företag inom den gröna sektorn ser utbyggnaden som avgörande för deras framtida verksamhet.
Med en förväntad ökning av trafiken mot 2030, där det enkelspåriga systemet inte räcker till, bedömer Trafikverket att ett komplett dubbelspår behövs för att hantera upp mot 91 tåg per dygn mellan Luleå och Boden.
Utöver kapacitetsökningen för godstransporter förbättrar dubbelspåret också förutsättningarna för persontrafik. Det väntas möta den ökade efterfrågan på arbetspendling och kraven på förbättrad kollektivtrafik för att stödja kompetensförsörjningen i Luleå och Boden.
Sammanfattningsvis innebär åtgärden att dubbelspåret Luleå-Boden utvidgas från dagens 35 km enkelspår. Det inkluderar att bygga en ny mötesstation och delvis dubbelspår (ungefär 3 km) mellan Sävastklinten och Norra Sunderbyn. Trots avsaknad av finansiering i den nationella planen, har regeringen uppmanat Trafikverket att fortsätta utreda förutsättningarna för dubbelspår mellan Luleå och Boden.
Källa: Trafikverket