Denna vinter har kylan stramat åt sitt grepp över betydande områden längs Sveriges kust, och efterfrågan på assistans från Sjöfartsverkets isbrytare är större än på flera år. För att minimera väntetiderna för handelssjöfarten har Sjöfartsverket ingått ett avtal med en privat aktör, vilket innebär att ytterligare isbrytare sätts i arbete.
– Vår uppgift är att se till att hamnarna kan hålla öppet. Det är en uppgift som vi tar på största allvar och vi använder de resurser som vi har tillgängliga. Vid ett svårare isläge som vi kan komma att få denna vinter kan det dock innebära längre väntetider för brytning av rännor och assistans, säger Fredrik Backman, rederidirektör på Sjöfartsverket.
För att hantera den rådande situationen är samtliga statsisbrytare nu aktivt engagerade i arbete. Ett avtal undertecknades nyligen med Viking Supply Ships, vilket möjliggör extra isbrytningsresurser vid behov. Samtidigt konstaterar Sjöfartsverket att årets isvinter är den mest utmanande på många år.
– Vi ser just nu att vi troligen kommer behöva bryta is så långt ner som till Kalmar på östkusten, och även Göteborg och norröver på västkusten. Det kräver mer av oss än normalt och vi behöver därför sprida ut våra resurser mer än de senaste vintrarna.
Det är viktigt att notera att isbrytningen inte finansieras av skattepengar, utan bekostas gemensamt av sjöfarten genom farledsavgifter. Det innebär att resurserna är begränsade. En utmanande isvinter som den nuvarande har potential att sätta extra påfrestning på Sjöfartsverkets ekonomi.
– Precis som vinterväghållning på land är vintersjöfart av yttersta vikt för Sverige då nio av tio varor till och från Sverige går på sjön, säger Fredrik Backman.
Källa: Sjöfartverket