Det innebär att resenärer från Luleå till Haparanda initialt skulle resa med Norrtåg, för att sedan byta till tåg från Finlands statliga järnvägsbolag VR i Haparanda på grund av olika spårvidder mellan Sverige och Finland, vilket tar dem hela vägen till Helsingfors. Resans totala längd uppskattas till cirka tio timmar.
Denna nya rutt representerar en viktig utveckling i transportmöjligheter för Finland och kompletterar sjöfarten på Östersjön. Den är betydande för persontrafik i norr och skulle erbjuda en smidig förbindelse till resten av Europa. Dessutom erbjuder den strategiska fördelar för godstransport, särskilt under internationella kriser.
Elektrifiering behövs
VR:s Juho Hannukainen, direktör för nya transportmedel, förklarar att den finska transportmyndigheten Väylävirasto för närvarande arbetar på att elektrifiera sträckan från Kemi till Haparanda.
- Om elektrifieringen, som sträcker sig över 20 kilometer, blir klar i tid, är vi redo att starta enligt planen. Det som återstår är finansieringen, tillägger Hannukainen.
Resenärer måste byta tåg i Haparanda på grund av de olika spårvidderna. I Tornio planeras ombyggnader för att underlätta ombordstigning, och det finns planer på en ny personplattform i centrala Tornio.
Viktig milstolpe
- Ett finskt tåg skulle kunna köra ända till Haparanda, precis på den svenska sidan. Med bekräftad finansiering i Finlands statsbudget för 2025, som godkänts av parlamentet, kan vi inleda drift, förklarar Hannukainen.
VR:s beräkningar visar att denna järnvägsförbindelse kan locka mellan 50 000 och 100 000 resenärer årligen, vilket understryker dess betydelse för regionen. Den nya förbindelsen markerar en viktig milstolpe i nordisk infrastruktur och förväntas stärka den ekonomiska och kulturella integrationen mellan Sverige och Finland.
Källa: Norrtåg