Trafikverket har redovisat regeringens uppdrag att ta fram ett inriktningsunderlag för den långsiktiga infrastrukturplaneringen. Trafikverket betonade vikten av att prioritera underhåll, åtgärder för att möta globala utmaningar och dra nytta av modernisering, samt olika strategier för att förstärka kostnadskontrollen.
− Vi kan konstatera att utmaningarna är många, exempelvis omställning till fossilfrihet, förändrat klimat och allt mer extremt väder, ökande kostnader för att bygga och underhålla samt det allt osäkrare omvärldsläget, säger Roberto Maiorana, Trafikverkets generaldirektör.
Rusta, effektivisera och modernisera infrastrukturen
Avgörande för framtidens tillgänglighet är hur befintlig infrastruktur underhålls och utnyttjas.
− Att underhålla vår befintliga anläggning prioriteras framför nyinvesteringar i det underlag vi nu lämnar, säger Roberto Maiorana, Trafikverkets generaldirektör. Ett nytt signalsystem i den svenska järnvägen måste införas annars får det extrema konsekvenser och järnvägen kan sluta fungera, fortsätter Roberto.
Trafikverket framhäver i sitt inriktningsunderlag hur tillgängligheten i transportsystemet kan förbättras genom effektivare infrastrukturanvändning samt genom att utnyttja elektrifiering, digitalisering och automatisering. För att uppnå långsiktiga klimatmål betonas vikten av snabb elektrifiering, medan trafiksäkerhetsmålen kräver mötesseparerade vägar och hastighetsövervakning.
Klimat- och trafiksäkerhetsmål, klimatförändringar och yttre hot
Fokus ligger även på att bygga en robust beredskap för att upprätthålla transportinfrastrukturen under kriser och samarbeta med andra aktörer. Planrevideringar för kommande perioder kommer att involvera svåra prioriteringar, där kostnader och fördelar måste vara väl undersökta innan beslut fattas.
Prioriteringar krävs
För att säkerställa samhällsekonomisk effektivitet bör beslut om projekt tas först när en noggrann utredning av kostnader och fördelar har genomförts.
Trafikverket strävar även efter att effektivisera och minska infrastrukturbyggnadskostnader. Inriktningsunderlaget, som inkluderar en trafikslagsövergripande analys, överlämnas till regeringen samtidigt som det går på extern remiss.
Källa: Trafikverket