Trafikverket presenterade nyligen sitt planeringsunderlag för transportsystemet inför regeringen. Förslaget fokuserar på det växande behovet av underhåll på vägar och järnvägar samt ökade kostnader för nybyggnadsprojekt. Västra Stambanegruppen är positiv till att Trafikverket överväger att ompröva principen "Lagt kort ligger".
Förslaget saknar konkreta objekt, men Västra Stambanegruppen noterar att Trafikverket överväger att ändra principen "Lagt kort ligger". Detta motiveras av det omfattande underhållsbehovet på vägar och järnvägar, samt ökade kostnader för nybyggnadsprojekt.
– Vi läser in, med våra positiva glasögon, att också Trafikverket har insett att trafikeringen på järnväg mellan Sveriges två största städer behöver prioriteras upp. - Nu väntar vi på att regeringen snabbt ger uppdraget till Trafikverket att starta lokaliseringsutredningen Göteborg-Alingsås, en av Sveriges största flaskhalsar på järnvägen, säger Adam Johansson, ordförande för Västra stambanegruppen.
Adam Johansson är hoppfull, men tvivlar på att infrastrukturminister Andreas Carlsson eller Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana kommer att bortse från Västra Stambanans behov av reinvesteringar. Gruppen ser Västra Stambanan som en kritisk del av det svenska järnvägssystemet och påpekar behovet av reinvesteringar för att möta den ökande efterfrågan på tågresor och godstransporter.
Framtida underhållsprojekt längs Västra Stambanan mellan Stockholm och Göteborg kommer att innebära utmaningar för transportkapaciteten. Västra Stambanegruppen föreslår att en utredning om ett nytt dubbelspår mellan Göteborg och Alingsås påbörjas snarast möjligt och avslutas före nästa planperiod (2026-2037).