Kollektivtrafikbranschen i Sverige har enats om att göra 4 av 10 resor kollektiva före 2030. En analys av 40 miljarder GPS-datapunkter från busstrafiken av Nobina visar att förbättrad framkomlighet kan öka kollektivtrafikresor med upp till 18 miljoner.
Bättre framkomlighet förväntas också minska kostnaderna och öka biljettintäkterna med nästan 800 miljoner kronor årligen.
Nobina och Tyréns har identifierat framkomlighetsbrister och analyserat effekterna av åtgärder genom att använda GPS-data från busstrafiken i Sverige. Störst potential för förbättring finns i Stockholm, men det finns även risk för försämring.
– Att förbättra framkomligheten borde vara en icke-fråga, eftersom färre behöver välja egen bil samtidigt som samhällets kostnader för trafiken minskar. Korta restider har bara vinnare, säger Martin Pagrotsky, VD för Nobina Sverige.
Rapporten betonar möjligheten att finansiera framkomlighetsåtgärder genom samverkan mellan olika parter, särskilt genom regionala och lokala förhandlingar samt nationella incitament och prioriteringar inom transportinfrastrukturen för kollektivtrafikens framkomlighet.
– Detta skulle kunna ske genom regionala och lokala framkomlighetsförhandlingar mellan väghållare, regional kollektivtrafikmyndighet och trafikoperatör. Samtidigt behövs nationella incitament och prioritet i den nationella planen för transportinfrastrukturför för kollektivtrafikens restidsarbete i syfte att locka fler resenärer och i takt med att stadsmiljöavtalen fasas ut, säger Martin Pagrotsky