I Finland pågår testkörningar med landets första testlok utrustat med det moderna, radiobaserade ETCS-kontrollsystemet (European Train Control System) på sträckan Kouvola–Kotka/Hamina.
Testerna, som startade nyligen, syftar till att utvärdera funktionen och säkerheten hos både lok- och rälssystem samt trafikledningssystem. Detta nya pan-europeiska ETCS-system kommer på sikt att ersätta det äldre systemet över hela landet.
Nya sensorer
Jonas Eriksson, projektledare för Digirata vid VR, förklarar att testspåret är skapat för att samla praktisk erfarenhet av ETCS i en äkta järnvägsmiljö. Samarbetet och erfarenheterna från projektet i Kouvola–Kotka/Hamina kommer att vara avgörande för genomförandet av det nationella projektet.
Det testade loket, Sr1, är en ursprungligen från 1970-talet och har använts för både gods- och persontrafik. Efter att ha utrustats med nya sensorer och instrument, har det blivit Finlands första lok med ETCS-systemet.
Tekniska utmaningar
Installationen av ETCS-systemet i loket påbörjades av VR FleetCare i juni. Arbetet visade sig vara utmanande med tanke på lokets ålder, men praktiska lösningar hittades för de tekniska utmaningarna som uppstod. Systemet, tillhandahållet av Thales Group, installerades framgångsrikt och testning påbörjades under hösten.
Finland som föregångare
Testloket kommunicerar med säkerhetssystemen via kommersiella radiokommunikationsnätverk. I motsats till de flesta andra europeiska länder som använder speciella GSM-R-nätverk (Global System for Mobile Communications – Railway) för trafikstyrning, har Finland lyckats använda befintliga kommersiella nätverk.
Jere Puska, projektchef vid Väylävirasto, betonar vikten av denna milstolpe för Digirata-projektet och för Finland i stort. Han framhåller att användningen av kommersiella radiokommunikationsnätverk i praktiken har visat sig vara möjlig och framgångsrik.
Fortsätter hela året
Digirata-projektet syftar till att modernisera hela järnvägens styr- och säkerhetssystem, inklusive automatisk tågkontroll, signaleringssystem, styrutrustning och radiokommunikationsnät. Testkörningar på testspåret kommer att fortsätta under hela nästa år. VR:s upphandlingsprocess för utrustning av kommersiella tåg är också igång. Målet är att ha tillräckligt med utrustning för den första kommersiella linjen år 2027.
Testloket Sr1, som ursprungligen kommer från 1970-talet, har genomgått en omvandling till Finlands första ETCS-utrustade lok.
Källa: Finlands Trafikverk, Väylävirasto