ELU Konsult, teknikkonsulter inom konstruktion och geoteknik i Sverige, har fått uppdraget att designa två järnvägsbroar för Trafikverkets Dubbelspår Hallsberg-Degerön-projekt. Broarna, centrala i projektet, kommer konstrueras med 3D-modeller istället för traditionella ritningar. Projektet syftar till att förbättra godsstråket genom Bergslagen, öka punktligheten och främja hållbara transporter inom Sverige och Europa.
Tillsammans med Entry AB ansvarar företaget för design och dimensionering av över- och underbyggnader samt pålning för två järnvägsbroar mellan Hallsberg och Stenkumla. 3D-modellerna utgör det primära underlaget för produktion och Trafikverkets granskning, ersättande för traditionella ritningar. Användningen av 3D-modellering möjliggör enklare och genomtänkta lösningar redan i konstruktionsskedet samt effektiviserar byggprocessen genom att engagera arbetspersonalen i utformningen och erfarenheterna från konstruktionsarbetet.
– Genom att integrera teknikutveckling och expertis i varje fas av projektet kan vi leverera effektiva lösningar som möter kundernas behov. Det här projektet är ett bra exempel på hur vi jobbar för att skapa framtidssäkra lösningar genom att kombinera innovativ teknik med hög kompetens, säger Magnus Kollén, uppdragsledare på ELU Konsult.
Den ökade kapaciteten som Trafikverkets projekt innebär, kommer att möjliggöra transport av fler, längre och tyngre tåg. Detta innebär en minskad sårbarhet i järnvägssystemet och främjar mer hållbara transporter.
– En av broarna passerar över Bladsjön och den andra över riksväg 50, vilket innebär att det krävs både utmanande geotekniska åtgärder samt marint arbete i känsliga miljöer. Genom det starka samarbetet med ELU Konsult har vi kunnat förbättra modellerings- och beräkningsprocessen för dessa typer av komplexa konstruktioner, samt optimera broarna med fokus på klimat och arbetsmiljö, säger Nijaz Mehmedovic, projektchef på Entry AB.