Globalt ökar investerarnas intresse för handelshamnar och terminaler, en trend som har hållit i sig sedan 2015. Enligt en rapport från revisions- och konsultföretaget PricewaterhouseCoopers (PwC) har investeringar i hamninfrastruktur sammanlagt uppgått till cirka 100 miljarder USD sedan dess.
Trots en nedgång i det totala värdet av annonserade affärer under 2023, med 4,2 miljarder USD jämfört med 15,3 och 11,5 miljarder USD de föregående åren, förblev antalet överlåtelser relativt högt med 16 genomförda affärer under året.
Geografisk skiftning
PwC:s analytiker har noterat en geografisk skiftning i investeringsmålen. Mellan 2015 och 2023 riktades två tredjedelar av de 184 annonserade affärerna inom hamninfrastruktur mot hamnar i Asien och Oceanien. Men nyligen har investeringar från utländska investerare i hamnar och terminaler i Afrika ökat i betydelse.
Kampen om infrastruktur i Afrika är intensiv. Medan Kina främjar utvecklingen av "Nya Sidenvägen" och strategiska investeringar i Afrika, investerar EU också i den afrikanska infrastrukturen för att förbli konkurrenskraftiga. André Wortmann, PwC-expert inom maritim ekonomi, uttrycker oro över att vägen till Europa kan minska i betydelse.
EU är attraktiv destination
EU måste vara vaksam i kampen om avgörande infrastruktur, då harmonin i det globala maritima systemet eroderar när viktiga aktörer följer olika intressen.
Trots dessa utmaningar kvarstår Europa som en attraktiv destination för investeringar, som demonstreras av det globala rederiet MSC:s insteg i den Hamburg-baserade hamnoperatören HHLA. MSC, världens största containerrederi, och staden Hamburg som majoritetsägare planerar att leda Hamburgs hamn- och logistikföretag HHLA som ett gemensamt företag.
Tidigare hade även en minoritetsandel av den kinesiska statsrederiet Cosco i en enskild HHLA-terminal i Europas tredje största hamn i Hamburg väckt uppmärksamhet.
Källa: Konsultföretaget PricewaterhouseCoopers (PwC)