Statens budget för infrastruktursatsningar räcker inte

1 000 miljarder räcker inte för framtidens behov av infrastruktursatsningar. Foto: Tågföretagen

Tågföretagen har under lång tid lyft att Sverige investerar för lite i infrastruktur.

– Vi har inte bara en stor underhållsskuld utan även en enorm infrastrukturskuld till följd av årtionden av uteblivna investeringar. Då är alternativ finansiering ett alternativ, där privat kapital tillåts komma in i infrastruktursatsningar. Detta kan ske i form av OPS, alltså offentlig – privat samverkan, exempelvis med byggbolag eller pensionskapital. Vi ser även en trend inom politiken där retoriken kring alternativ finansiering blir alltmer öppen och positiv, menar företrädare för Tågföretagen.

Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke menar att näringslivet är redo att bidra med alternativ finansiering för en uppgraderad järnväg mellan Oslo och Stockholm, och en östlig väg- och spårvägstunnel som fullbordar ringleden runt Stockholm samt en vägtunnel förbi Örnsköldsvik.

Utmaningarna i järnvägstrafiken har den senaste tiden flitigt återrapporterats i media och kommenterats på ledarplats. Den påtagliga underhållsskulden, trängseln på spåren samt andra faktorer som implementeringen av planeringssystemet MPK och tuffa vinterförhållanden har fortsatt att orsaka stora svårigheter för tågtrafiken.

Trafikutskottet bjöd mot denna bakgrund in till sammanträde, där branschen representerades av Monica Lingegård, ordförande Tågföretagen och vd SJ, Dag Lokrantz-Bernitz, vd Vy och Pierre Sandberg, förbundsdirektör Tågföretagen.

Branschen har ett viktigt jobb att göra, men svarar för endast 17–19 procent av det svenska järnvägssystemets sammanlagda störningsminuter. Den sammantagna bilden är att flera andra orsaker samverkar bakom utmaningarna, såsom Trafikverkets förutsättningar och politikens ansvar för underhålls- och infrastrukturskuld.

Inriktningen för statens infrastruktursatsningar 2026–2037 är under framtagande. Den 5 mars bjöd 2030-sekretarietet in branschen till ett välbesökt webbinarium att dela med sig av sina prioriteringar. Gustaf Engstrand, näringspolitisk chef, näringspolitisk chef Tågföretagen, inledde med att konstatera att dagens ram på cirka 1 000 miljarder inte räcker för framtidens behov.