Norges järnvägsnät står inför en betydande förbättring då BaneNOR inriktar sig på att öka kapaciteten för godstrafik mellan landets två stora städer, Oslo och Bergen. I hjärtat av denna satsning ligger en strategisk plan för att förlänga korsningsspår vid strategiskt viktiga punkter; Dale, Veme och Sandermosen, vilket möjliggör längre godståg och bidrar till en mer hållbar transportsektor genom att flytta godstransporter från väg till järnväg.
Målet med denna utveckling är att göra järnvägstransporten mer attraktiv för godsflöden, där Bergensbanan identifierats som en avgörande länk med potential för betydande ökning av godsandelen. Detta projekt, planerat att stå klart före 2033, ingår i ett nationellt initiativ för att förbättra godstransporten på järnväg, med en ambition om att öka godsmängden med 31 procent.
Omfattande undersökningar
För att åstadkomma detta ska de tre korsningsspåren vid Dale, Veme och Sandermosen förlängas för att hantera godståg upp till 640 meter. Varje plats har sina unika utmaningar, från krävande terräng till geotekniska risker, vilket kräver omfattande förberedelser och undersökningar.
Dale, beläget vid Dale station på Bergensbanan, är en utmanande plats med sin branta och rasbenägna terräng. Projektet här kommer att kräva en noggrann utvärdering av rasrisken innan byggnationen kan starta.
Stabil grund
Vid Veme, tidigare en station på Bergensbanan, nu en nedlagd station, ställs projektet inför geotekniska utmaningar på grund av områdets kvicklera. En grundlig undersökning måste genomföras för att säkerställa en stabil grund för spårförlängningen.
Sandermosen, belägen på den numera stängda Gjøvikbanan, kräver att projektet navigerar i en komplex lagstiftning på grund av dess läge i Maridalen, Oslo. Att upprätthålla balansen mellan utveckling och skydd av kulturarvet blir en viktig del av processen här.
Genom dessa ambitiösa projekt tar Norge ett viktigt steg mot en grönare och mer hållbar framtid för sin transportsektor. Satsningen på att uppgradera Bergensbanan är inte bara en investering i infrastrukturen utan också i miljön och framtida generationers välbefinnande.
Källa: BaneNOR