Regeringen ökar driftstödet till regionala flygplatser

Det är första gången på flera årtionden som staten ser över och ökar det statliga stödet till de regionala flygplatserna. Foto: Wikimedia Commons

Driftstödet till de regionala flygplatserna höjs från 106 miljoner kronor till 210 miljoner kronor. Fler flygplatser inkluderas nu i stödet, vilket reflekterar statens nya syn på de regionala flygplatsernas ökade betydelse.

Regeringen har utfärdat en ny förordning som innebär att fler regionala flygplatser får ta del av det utökade stödet. Trafikverket ansvarar för att avgöra vilka flygplatser som blir berättigade och hur mycket pengar varje flygplats kommer att få.

För att kvalificera sig för det nya stödet måste flygplatserna vara beredskapsflygplatser, ha upphandlad trafik eller ha omfattande inrikes linjetrafik. Flygplatserna måste också sträva efter att bli fossilfria.

Detta är första gången på flera årtionden som staten ökar stödet till de regionala flygplatserna, en välkommen åtgärd då kostnaderna har stigit och fler flygplatser delar på samma resurser. Inrikesflyget har haft svårt att återhämta sig efter pandemin, vilket har pressat flygplatsernas ekonomi. Trafikverkets arbete med att fördela stödet blir därför avgörande.

Enligt den nya förordningen ska alla berättigade flygplatser få ett lika stort grundbelopp. Fler flygplatser än tidigare förväntas få stöd, och de som redan får stöd antas få högre belopp. 

Kravet på fossilfrihet innebär att de regionala flygplatserna måste arbeta aktivt för att ställa om. Vissa flygplatser är redan fossilfria, medan andra arbetar hårt för att nå målet. En bonus kommer att delas ut till flygplatser som uppnår fossilfrihet.

Ett viktigt steg för långsiktig finansiering är införandet av ett maxtak, där stödet inte kan överstiga 75 procent av de faktiska underskotten. Även om det nuvarande stödet inte når detta tak, ses formuleringen som ett tecken på regeringens ambition att på sikt säkerställa finansieringen av de regionala flygplatserna.

Flygplatsernas ökade betydelse i ett försämrat omvärldsläge, och deras roll i Sveriges infrastruktur inom Nato, framhålls som skäl för det ökade stödet. En statlig underkottstäckning om maximalt 75 procent har föreslagits av flera remissinstanser, och den nya förordningen ses som ett första steg mot detta mål.

Arbetet med att säkra den långsiktiga finansieringen av de regionala flygplatserna fortsätter, och dagens besked är ett viktigt första steg i den riktningen.

Källa: Svenska regionala flygplatser