Plattformar och elarbete klart på Mälarbanan

Utbyggnaden av sträckan Tomteboda–Kallhäll är en del av Trafikverkets modernisering av järnvägen. Foto: Trafikverket
Utbyggnaden av sträckan Tomteboda–Kallhäll är en del av Trafikverkets modernisering av järnvägen. Foto: Trafikverket

Efter ett planerat tågstopp mellan 19 och 22 april på Mälarbanan är trafiken nu i gång igen. Arbetena i Barkarby, som krävde en spänningslös kontaktledning, kunde slutföras som planerat. Pendeltågstrafiken mellan Jakobsberg och Spånga har återupptagits och ytterligare moment i utbyggnaden mot fyra spår har genomförts.

Under påskhelgen var tågtrafiken avstängd på delar av Mälarbanan. Arbeten utfördes i spårområdet vid Barkarby vilket påverkade pendeltågen på sträckan Jakobsberg–Spånga.

Samtidiga arbeten vid flera spår
För att arbeta effektivt och säkert genomfördes åtgärder vid samtliga spår i Barkarby. Tak och räcken på nya plattformar för regional- och fjärrtåg har kompletterats. Dessutom installerades skyltar och högspänningskablar. Fasadbelysning och fasadarbeten färdigställdes också.

– Under avstängningen har vi gjort arbeten som av säkerhetsskäl kräver att vi har spänningslös kontaktledning. Vi har gjort de arbeten som planerades och trafiken rullade igång enligt utsatt tid. Så med andra ord ett steg till mot slutmålet, berättar Anders Ohlsson, projekt Mälarbanans inkopplingsledare som har hållit i planeringen under hela avstängningen.

Passage vid Fristadsvägen riven
I samband med arbetet i Barkarby revs även järnvägspassagen vid Fristadsvägen i Spånga/Bromsten. Den har varit stängd sedan december.

Fyra spår mellan Tomteboda och Kallhäll
Utbyggnaden av sträckan Tomteboda–Kallhäll är en del av Trafikverkets modernisering av järnvägen. Sträckan är en av Sveriges mest trafikerade, och med fyra spår får pendeltågen separata körfält. Det minskar köbildning och skapar bättre punktlighet.

Nästa planerade tågavstängning sker mellan den 28 juni och 11 augusti.

Källa: Trafikverket