I Sävar, i Umeå kommun, inleds nu ett arbete som sällan syns men som är avgörande för att järnvägen ska kunna byggas på rätt plats. Genom att anlägga ett så kallat stomnät med mätpunkter säkerställs att den nya sträckningen av Norrbotniabanan får millimeterprecision. Arbetet väntas starta i april eller maj när marken är snöfri.
Millimeterprecision i Sävar
Innan rälsen kan läggas, broar byggas eller kontaktledningar sättas upp krävs en noggrann förberedelse. Det handlar om att bygga upp ett stomnät med mätpunkter som möjliggör att spårlinjen kan linjeras genom Sävar med angränsande sträckor.
– Mätpunkterna är vårt facit. Det är tack vare dem vi kan bygga järnvägen exakt där den ska ligga, säger Lotta Johansson Jänkänpää, projektledare för delsträckan genom Sävar.
Mätpunkter binds ihop med satellitteknik
Mätpunkterna utgörs av olika markeringar, exempelvis järnrör som slås ner i marken eller ståldubbar som borras ner i berg. De placeras parvis med ungefär tre kilometers mellanrum och ett inbördes avstånd på cirka 500 meter. Punkterna binds samman genom inmätning med satellitbaserade navigationssystem, totalstation och avvägningsinstrument för att uppnå högsta möjliga precision.
Skog röjs för siktlinjer
För att säkerställa fria siktlinjer mellan mätpunkterna och upp mot satelliterna behöver vissa ytor röjas från träd och sly. Det gäller både i järnvägens planerade sträckning och i intilliggande områden där tillfälliga nyttjanderätter finns.
– Vi behöver fri sikt både mellan mätpunkterna och upp mot satelliterna. Därför behöver vi ta ner en del skog, säger Lotta Johansson Jänkänpää.
Arbetet med att anlägga mätpunkterna i Sävar är planerat att påbörjas så snart marken är fri från snö, preliminärt under april eller maj.
Källa: Trafikverket