Ny etapp i renoveringen av Älvsborgsbron

Älvsborgsbron. Foto: Trafikverket
Älvsborgsbron. Foto: Trafikverket

En ny etapp i det långvariga renoveringsarbetet på Älvsborgsbron har startat våren 2025. Det pågående underhållsprojektet har pågått sedan 2016 och ska förlänga brons livslängd.

Våren 2025 har målningsarbetet på Älvsborgsbron inletts. Arbetet pågår till 2027 och innebär att gång- och cykelbanan på den östra sidan, mot staden, är stängd varje år från 1 maj till 30 september.

Målningsarbetet är en del av ett större underhållsprojekt som påbörjades 2016. Projektets syfte är att den över 50 år gamla bron ska kunna användas i ytterligare 50 år.

2016 till 2021
Utbyten av samtliga skarvar (övergångskonstruktioner) i brobanan samt nya tätskikt och ny beläggning. Dessa arbeten utfördes årligen under åren 2016 till 2021 i etapper för att inte begränsa framkomligheten i allt för hög grad. Detta är den enskilt mest omfattande underhållsåtgärden. I denna ingick även nya kraftigare räcken för ökad säkerhet för fordonstrafiken samt gång- och cykeltrafikanter. Ny permanent belysning av körfälten och en tillfällig belysning på gång- och cykelbanorna installerades också.
2023 pågick renovering av brobaneplattans undersida. Detta arbete omfattade i huvudsak betongreparationer av skador som orsakats av salt under lång tid. Påverkan på fordonstrafiken var liten och då tillfällig. Den östra gång- och cykelbanan var stängd under ett antal månader.

2024: 
Under våren 2024 genomfördes Etapp 1 i projektet vilket innebar att minska brons rörelser på grund av vind. Förstärkningar svetsades på plats. På hösten 2024 skedde reparation av skarv i brobanan.

Pågående och kommande etapper
Det målningsarbete som nu har inletts ska genomföras i samma kulör som bron har idag. Arbetet är planerat att pågå under tre års tid. Under perioden 1 maj till 30 september varje år mellan 2025 och 2027 är den östra gång- och cykelbanan stängd.

Projektet fortsätter därefter med ytterligare större etapper, bland annat utbyte av rörelsefogar vid pylonerna under 2028–2029 samt reparationer av betongkonstruktioner under 2030–2031.

Källa: Trafikverket