Efter ett kraftigt skyfall, i slutet av juli, blev E45 norr om Lilla Edet allvarligt skadad. Bilar fastnade i vattenmassor och trafiken stod stilla i timmar. Trafikverket trodde först att det var ett jordskred, men har nu rett ut att skyfallet orsakade problemen.
Omledningen påverkade både privatpersoner och företag, enligt Nils Paul, infrastrukturexpert på Svenskt Näringsliv.
– Än en gång drabbas företagens transporter när en viktig Europaväg stängs, säger han till TN.
Lilla Edet ligger endast en halvtimmes bilväg från Stenungsund, och området kring Götaälvsdalen har visat sig vara skredkänsligt, trotts det har Trafikverket enligt P4 Göteborg inte gjort några kontroller av E45.
– Vi har inte haft några indikationer på att något skulle vara någon fara så vi har inte haft några kontroller innan det här. Det här skyfallet har vad jag förstår varit väldigt otroligt och otroligt plötsligt, säger Karin Hedemalm, tillförordnad presschef på Trafikverket till P4.
Nils Paul från Svenskt Näringsliv, som länge har påpekat vikten av att förbättra väginfrastrukturen i Sverige, säger att Trafikverket måste beakta klimatförändringarna. I höst planerar Svenskt Näringsliv att släppa en ny rapport om klimatanpassning av vägar och järnvägar för att belysa systemets sårbarhet, berättar Paul.
– Klimatförändringar gör att den typen av extremt väder blir allt vanligare. Därför är det viktigt att vi klimatanpassar infrastrukturen.
– Trafikverket behöver även ha koll på hur vägarna mår för att kunna förebygga framtida ras. Mer extremt väder som omfattande regn leder till större påfrestning på infrastruktur som vägar och järnvägar. Sveriges redan stora underhållsskuld som enligt Trafikverket är cirka 127 miljarder kronor gör vår infrastruktur sårbar för till exempel kraftiga skyfall och snabba temperaturförändringar.
Källa: Svenskt Näringsliv