Sveriges största muddringsprojekt i modern tid har nu börjats

Mudderverk som opererar i projekt Malmporten. Magnor till höger och Optimus till vänster. Fotograf/Källa: Sjöfartsverket

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består framför allt av muddringsåtgärder i Luleås farleder och hamnområde. Nu har projektet inletts i Luleå skärgård, och några av världens största mudderverk är nu på plats för att gräva i havsbotten. 

Eftersom godsmängden till och från Luleås hamn förväntas öka kraftigt de kommande åren, på grund av flera industrisatsningar, byggs här en ny djuphamn för att möta efterfrågan.

– Efter många års planering och förberedelser känns det väldigt bra att vi nu kan påbörja arbetet på riktigt. Det är ett viktigt projekt och vi känner en stolthet för att nu kunna köra i gång, säger Max Bjurström, projektledare på Sjöfartsverket.

I slutet av juni och början av juli har förberedelserna inför arbetsstarten genomförts. I början av juli inleddes muddringen i hamnområdet med hjälp av mudderverken Optimus och Kahamari 2. Några dagar senare startade muddringen i Sandgrönnleden med Magnor, ett av världens största mudderverk. Snart kommer även Simson, som är nästan lika stor som Magnor, att ansluta till arbetet i Sandgrönnleden. Muddringsarbetet är planerat att pågå fram till isläggningen i oktober/november.

– När projektet väl är klart har vi en ny djuphamn som har förutsättningar att ta emot fler och större fartyg. Med tanke på de stora industrietableringarna som pågår just nu är det glädjande att vi är i gång med arbetet, säger Linda Wikman, projektledare på Luleå Hamn

Källa: Sveriges Radio/Sjöfartsverket.