Sjöfartens framtid som ett effektivt transportsystem beror på hur väl dess många aktörer kan samarbeta och arbeta mot gemensamma mål. En ny studie från VTI kartlägger hur skevheter mellan aktörer i sjöfartssektorn kan hämma effektiviteten och föreslår konkreta åtgärder för att öka överflyttningen av gods från väg till sjöfart.
Genom att fokusera på tre svenska hamnar och deras omgivande aktörer, lyfter rapporten fram hur samordning, digitalisering och rättvisa regler kan stärka sjöfartens konkurrenskraft.
Sjöfart är en komplex och decentraliserad industri med många aktörer som ofta har olika mål och drivkrafter. För att öka effektiviteten och konkurrenskraften i detta transportsystem är det avgörande att dessa aktörer samarbetar och arbetar mot gemensamma mål. Det finns ett uttalat politiskt mål både från EU och nationell nivå att flytta mer gods från väg till sjöfart. Trots detta är skevheter, definierade som konfliktande mål och drivkrafter mellan aktörer, en stor utmaning som kan påverka effektiviteten negativt.
En ny studie syftar till att identifiera och föreslå åtgärder för att motverka dessa skevheter och därmed stärka sjöfartens konkurrenskraft. Rapporten undersöker skevheter mellan aktörer med hjälp av litteraturstudier och tre fallstudier av svenska hamnar – Göteborg, Trelleborg och Karlshamn – samt deras omgivande aktörer.
Studien visar att de centrala konflikterna relaterar till stordriftsfördelar, markanvändning, infrastruktur, miljökrav och digitaliseringsbehov. För att bemöta dessa utmaningar föreslås en rad åtgärder:
- Förbättrat samarbete mellan aktörer: En förbättrad samordning kan leda till mer effektiv hantering av godstransporter.
- Horisontell och vertikal markanvändning: Optimera användningen av mark både inom och mellan olika aktörsgrupper.
- Digitala verktyg: Implementera digitala system för att förbättra kommunikationen med hamnar och använda digitala tvillingar för att effektivisera godsflöden.
- Alternativa finansieringsmodeller: Utveckla nya modeller för att stärka investeringar i sjöfartsinfrastruktur.
- Rättvisa avgifter: Säkerställ att alla trafikslag konkurrerar på lika villkor genom rättvisa och adekvata avgifter.
- Samordning av tillståndsprocesser: Minska fördröjningar och osäkerhet för investerare genom bättre samordning av tillståndsprocesser.
Rapporten introducerar också en konceptuell modell som beskriver sambanden mellan aktörer, skevheter och åtgärder. Genom att fokusera på dessa åtgärder kan sjöfarten bli ett mer effektivt och konkurrenskraftigt alternativ till vägtransporter, vilket i sin tur kan bidra till en mer hållbar och effektiv godstransportsektor.
Källa: VTI