Farehamnen i Varberg är nu officiellt invigd. Bygget påbörjades 2021 och är en satsning för att modernisera och förbättra Sveriges export av trävaror.
Måndagen den 9 september markerades invigningen av Varbergs nya Farehamn med en parad av maskiner. Bygget, som startade i november 2021, är en central del av Varbergs omvandling och planerna för en ny stadsdel vid havet. Den nya hamnen ersätter den tidigare kajen och är särskilt utformad för att stärka skogsindustrins export till internationella marknader.
- Det var planerna på att ge Varberg en ny stadsdel vid havet som gjorde att bygget av den nya hamnen blev av. Flytten av hamnen möjliggjorde i sin tur en rad investeringar som gör att vi nu tar steget in i framtiden, säger Johan Sigurdsson, styrelseordförande Hallands Hamnar.
En halv miljard i investeringar
Den nya hamnen är resultatet av en investering på över 500 miljoner kronor. Den är utrustad med järnvägsspår nära kaj och stora lagringsytor, vilket skapar bättre förutsättningar för effektiv godshantering. Dessutom finns planer på att införa digitala lagersystem och att förbereda hamnen för fartyg som drivs på el.
- Den omfattande infrastrukturen för laddning av elfordon, kommer att gynna både våra kunders fartyg och fordon och vår egen maskinpark, säger Carl-Henrik Hägg, VD Hallands Hamnar.
Fokus på skogsindustrin
Farehamnen är idag en viktig aktör för skogsindustrin och hanterar en stor del av Sveriges export av sågade trävaror. Hallands Hamnar har nu som mål att utveckla hamnen till att bli Europas modernaste skogshamn.
Sverige är en av världens största producenter av sågade trävaror och exporterade 1,4 miljoner kubikmeter under 2023. Storbritannien och USA är de största importörerna av svenska trävaror, och en stor del av denna export sker via Farehamnen i Varberg.
Export i siffror
Under 2023 exporterade Sverige 2,66 miljoner kubikmeter sågade trävaror till Storbritannien och 1,12 miljoner kubikmeter till USA. Av denna export skeppades 1 miljon kubikmeter till Storbritannien och 400 000 kubikmeter till USA via Farehamnen. Detta motsvarar 38 % av Sveriges totala export till Storbritannien och 36 % av exporten till USA.
Strategiska fördelar
Farehamnens läge ger direktaccess till Nordsjön och Atlanten, samt nära anslutningar till både E6 och Västkustbanan. Hamnen har kapacitet att samordna godsvolymer från hela landet och erbjuda täta avgångar för fartygstrafiken. Här finns 160 000 kvadratmeter lagringsyta, nya järnvägsspår, digitaliserade lagersystem och laddinfrastruktur för fartyg och fordon.