Regeringen ger klartecken – Första etappen av dubbelspåret mellan Dingersjö och Sundsvall. Detta efter att regeringen avslagit en överklagan av planen. Det är den första etappen av två i dubbelspårsutbyggnaden mellan Dingersjö och Sundsvall.
Järnvägsplanen för dubbelspårsetappen Kubikenborg - Sundsvall C som fastställdes i slutet av mars i år överklagades och den 26 september fattade regeringen beslutet att avslå överklagan. Regeringens beslut går inte att överklaga och därmed har vägplanen vunnit laga kraft samma dag som beslutet fattades.
– Det känns skönt att vi nu fått beslutet från regeringen, det ger oss klartecken att fortsätta arbetet med att förbereda för byggstart. Att vi kommer igång så snart som möjligt med dubbelspårsutbyggnaden är efterlängtat berättar Trafikverkets projektchef Ulrika Sundgren och fortsätter.
– Järnvägsplanen beskriver var det 2,5 kilometer långa dubbelspåret ska ligga, hur den ska byggas och vilken mark som behövs. Att järnvägsplanen för etappen Kubikenborg - Sundsvall C vunnit laga kraft innebär att vi nu har rätt att ta marken i anspråk och utforma järnvägen i enlighet med planen. Det är en viktig milstolpe.
Under 2025 planerar Trafikverket att påbörja bullerskyddsåtgärder på de fastigheter som är berörda.
– Vi fortsätter också arbetet med att ta fram en bygghandling för att kunna upphandla en entreprenör som ska utföra byggnationen. Under hösten 2025 beräknar vi ha en entreprenör på plats och det är inte helt otänkbart att byggnationen av den första dubbelspårsetappen kommer igång i slutet av nästa år.
Nästa etapp i dubbelspårsutbyggnaden
Utbyggnaden av dubbelspåret mellan Dingersjö och Sundsvall sker i två etapper. För nästa etapp, det 10 kilometer långa dubbelspåret mellan Dingersjö och Kubikenborg, pågår arbetet med att ta fram en järnvägsplan.
– Vi har haft ett flertal samråd och bearbetar de synpunkter vi fått in på förslaget till järnvägsplan. Detta resulterar i en granskningshandling som vi planerar att göra tillgänglig för granskning under våren.
– Vår förhoppning är att ha en fastställd järnvägsplan för denna etapp som har vunnit laga kraft under 2026. Det skulle innebära att vi kan inleda förberedande arbeten som exempelvis ledningsomläggningar under 2027 och byggstart av själva dubbelspåret 2028.
Ökad kapacitet med dubbelspår
Sträckan mellan Sundsvall och Gävle är hårt belastad. Med en dubbelspårsutbyggnad är målaet att öka kapaciteten så att fler tåg kan trafikera Ostkustbanan. Restiden med snabbtåg längs sträckan Stockholm - Gävle - Sundsvall är längre idag jämfört med år 2000.
Utbyggnaden mellan Dingersjö och Sundsvalls Centralstation är en delinvestering i ett framtida dubbelspår mellan Sundsvall och Gävle. Målet är att restiden på Ostkustbanan mellan Sundsvall och Stockholm ska vara cirka 2 timmar. Idag tar det cirka 3,5 timmar med snabbtåg.