Norconsult ansvarar för modernisering av Gråkallbanen i Norge

St. Olavs gate, den nordligaste spårvagnshållplatsen i världen vid Gråkallbanen, ännu cirka 3300 km till Polcirkeln) Foto: Wikipedia Common, Kredit: Reinhard Dietrich

Trøndelag fylkeskommune i Norge har meddelat att uppdraget för projektorganisationen av moderniseringsprojektet för Gråkallbanen, värt trettiotvå miljoner euro, har tilldelats Norconsult AS.

Den planerade projektorganisationen ska ansvara för planeringen, koordineringen och genomförandet av moderniseringsarbetet på Gråkallbanen. Detta inkluderar både inköp av nya spårvagnsmaterial och modernisering av infrastrukturen under hela projektets gång.

Projektorganisationens uppgifter

Organisationen förväntas ha en tillräckligt bred kompetens för att genomföra alla faser av projektet, inklusive preliminär teknisk planering, detaljerad teknisk planering och projektledning under utvecklingsfasen. Uppdragsgivaren kommer inte att ställa krav på förutbestämda roller som måste fyllas, utan överlåter åt anbudsgivaren att sätta samman en projektorganisation med nödvändig kompetens. Anbudsgivaren har även möjlighet att anlita en eller flera underleverantörer.

Första huvudleveransen

Den första huvudleveransen kommer att innebära planering och genomförande av ett förprojekt. Målet med detta förprojekt är att skapa en grund för ett finansieringsbeslut för moderniseringsprojektet inom ramen för miljöpaketet, kopplat till bearbetningen av budget- och handlingsplanen för 2025. Denna grund ska minst innehålla en plan för genomförandet och organiseringen av projektuppgifterna samt rimliga kostnadsuppskattningar för alla nödvändiga moderniseringsarbeten, inklusive inköp av nya spårvagnar och modernisering av den erforderliga infrastrukturen längs sträckan, inklusive vagnhallen.

Löpande uppgifter och projektledning

Bland de pågående uppgifterna ingår förberedelse och ledning av möten i projektets styrgrupp samt bidrag till genomförandet av kontraktsstrategin för moderniseringsprojektet av Gråkallbanen fram till leveransen av det nya spårvagnsmaterialet och moderniseringen av infrastrukturen.

Källa: LOK-report