Stora investeringar för Rail Baltica inför Intelligent Rail Summit i Tallinn

Anvar Salomets, vd för Rail Baltic Estonia, Vladimir Svet, infrastrukturminister, och Janar Tükk, leveranschef på Rail Baltic Estonia, tillkännagav landets stora upphandling. Foto: Rail Baltica.

Den årliga konferensen Intelligent Rail Summit i Tallinn sammanfaller i år med en rad betydande investeringar i Rail Baltica-projektet. Under de senaste veckorna har ledningen för Rail Baltica tillkännagivit nya kontrakt och upphandlingar värda över en miljard euro, vilket innebär ett rejält steg framåt för det omfattande järnvägsprojektet.

Flera av projektets ledande företrädare kommer att tala på summitens scen, vilket ger deltagarna möjlighet att ta del av insikter om hur den senaste tekniken tillämpas i ett av Europas största järnvägsinitiativ.

Nya upphandlingar i Estland

Estland har varit särskilt aktivt inför årets summit i Tallinn. Tidigare denna månad offentliggjorde Rail Baltic Estonia en stor infrastrukturupphandling värd 932 miljoner euro för huvudlinjen genom landet. Av detta beräknas 394 miljoner euro gå till byggandet av järnvägen mellan Tallinn och den sydvästra kuststaden Pärnu, medan ytterligare 394 miljoner euro är öronmärkta för sträckan mellan Pärnu och den lettiska gränsstaden Ikla. Dessutom utannonserades ett kontrakt på 57 miljoner euro för byggandet av terminalbyggnaden Ülemiste Linda i Tallinn. Dessa investeringar markerar ett viktigt steg för den höghastighetsförbindelse som ska knyta samman de tre baltiska staterna och det bredare europeiska järnvägsnätet.

Ett projekt som knyter samman Europa

När projektet är klart kommer Rail Baltica att sträcka sig från Tallinn i norr, genom Lettland och dess huvudstad Riga, vidare till Vilnius i Litauen och ända ner till den polska gränsen. Det öppnar upp för nya möjligheter att använda avancerad teknik i ett omfattande gränsöverskridande järnvägsprojekt. För Estland, som ofta benämns som ett av världens mest digitala samhällen, handlar det nu om att bestämma hur tekniken ska tillämpas och av vem, när landet vill sätta en ny standard för järnvägssystem i Europa.

Rail Baltica betonar att projektets omfattning skapar betydande möjligheter för globala byggföretag och aktörer inom järnvägsindustrin. – Genom att skapa en ny värdekedja under både bygg- och driftsfasen kommer Rail Baltica att attrahera företag inom järnvägsteknik, logistik och tillverkning, säger projektledningen.

En viktig plattform för tekniska framsteg

En av de talare som kommer att närvara vid summit är Émilien Dang, teknisk chef för RB Rail AS, företaget bakom hela Rail Baltica. – Intelligent Rail Summit är den perfekta plattformen för branschspecialister att samarbeta, dela insikter och utforska hur intelligent teknik omformar framtidens järnvägssystem i Europa, säger Dang.

– När Rail Baltica fortsätter att driva på det mest ambitiösa infrastrukturprojektet i Baltikum är det avgörande att hålla sig uppdaterad om de senaste tekniska innovationerna för att uppnå större effektivitet, säkerhet och hållbarhet.

Estlands minister: ”Ett europeiskt projekt”

Estlands infrastrukturminister Vladimir Svet betonar vikten av Rail Baltica.

– Det är mer än ett regionalt projekt, det knyter samman de baltiska staterna med Europas omfattande järnvägsnät och skapar nya möjligheter för ekonomisk tillväxt och förbättrad mobilitet i hela Europa, säger han. Tillkännagivandet av den omfattande byggupphandlingen för Rail Balticas huvudlinje visar vårt åtagande att förverkliga detta viktiga projekt som för Europa närmare varandra.

Framsteg även i Litauen

Estland är inte det enda landet som driver på projektet. Litauen har också presenterat nya framsteg för Rail Baltica i oktober. Bland annat har ett kontrakt på 98 miljoner euro tecknats för byggandet av en 17,1 kilometer lång sträcka i landet. LTG Infra, som leder projektet i Litauen, meddelade nyligen att man har anlitat Eurovia CZ från Tjeckien för att bygga första delen av sträckan Šėta-Ramygala. Arbetet förväntas vara klart till slutet av 2027, och Litauens vice transportminister Loreta Maskaliovienė ser positivt på utvecklingen.

– Detta är mycket välkomna nyheter, säger hon.

Intelligent Rail Summit: fokus på framtiden

Under de kommande åren kommer Rail Baltica att spela en central roll i att utvidga det europeiska järnvägsnätet, vilket inkluderar integrering av ny teknik som AI, big data och maskininlärning. Men fortfarande är tekniken i ett tidigt skede, och frågan är hur den bäst ska tillämpas för att verkligen förbättra järnvägsdrift och effektivitet, samtidigt som säkerheten bibehålls. På Intelligent Rail Summit i Tallinn den 12-13 november 2024 kommer dessa frågor att diskuteras av ledande järnvägsexperter från hela Europa.

För alla som vill vara med och forma Europas framtida järnvägsindustri är Tallinn platsen att vara i november.

Källa. Rail Baltica