Tågföretagen varnar för att Sveriges beslut att inte stödja EU:s nya järnvägskapacitetsförordning kan leda till sämre förutsättningar för gränsöverskridande järnvägstrafik och skapa hinder för tillväxten inom Europas basindustri.
Järnvägsbranschens samverkansforum, JBS, samlade nyligen ett hundratal branschrepresentanter för att diskutera hur punktlighet och trafikering kan förbättras trots pågående banarbeten. Målet är att optimera järnvägens infrastruktur genom effektivt samarbete. Enligt bransch- och arbetsgivarorganisationen Tågföretagen behövs detta för att stärka järnvägens roll i Europa, men politiska beslut är avgörande för att förstärka de större transportstråken.
Sverige är i nuläget det enda EU-land som avstått från att stödja ministerrådets position om den nya förordningen för järnvägskapacitet, en fråga som påverkar den inre marknadens funktion och EU:s mål om harmonisering av gränsöverskridande transporter. Tågföretagen påpekar att gränsöverskridande järnvägstransporter är avgörande för den europeiska industrins konkurrenskraft och tillväxt, och att bättre villkor för internationella transporter kan bidra till ökad persontrafik och fler nattåg mellan Sverige och kontinenten.
Inom kort startar förhandlingar mellan EU-kommissionen, EU-parlamentet och ministerrådet om förslaget, med det första mötet planerat till mitten av november. Tågföretagen arbetar, tillsammans med Skogsindustrierna, för att lyfta fram riskerna för en nationell fokusering på järnvägsplanering, vilket kan minska EU: s långsiktiga strävan efter ett enhetligt och konkurrenskraftigt transportsystem över gränserna.
Källa: Tågföretagen