Ett pilotprojekt för elvägar i Skåne, ledd av Innovation Skåne, har nu avslutats. Tester av elvägstekniken, utvecklad av Lundaföretaget Elonroad, har visat betydande framsteg. Projektet, som startade 2019 på uppdrag av Trafikverket, har fått uppmärksamhet både nationellt och internationellt.
– Skåne har alltid varit en region som driver förändring. Nu ser vi att tekniken som utvecklats i Skåne kan elektrifiera väg både i Frankrike och i Belgien, det visar den enorma potentialen hos skånsk innovation. Det är ett tydligt kvitto på att vi har något unikt att erbjuda omvärlden och att Skåne måste fortsätta att satsa på innovation, säger Tue David Bak, vd på Innovation Skåne.
– Det här stora klivet framåt hade inte varit möjligt utan det nära samarbetet mellan parterna, där var och en har bidragit med sin expertis. Vi hoppas nu att resultaten, och inte minst den värdefulla kompetens som byggts upp, kommer att driva på omställningen och skapa möjligheter för export av skånsk miljöteknik, säger Maria Edgren, innovationsledare på Innovation Skåne.
Utsläpp från inrikes transporter står för nästan en tredjedel av Sveriges totala växthusgasutsläpp. För att nå klimatmålen till 2030 är elektrifiering av transportsystemet avgörande. Elvägar kan bidra till detta genom att underlätta tillgången till effektiv laddinfrastruktur.
Under projektets fem år har samarbete mellan forskare, tekniska experter, fordonstillverkare och offentliga aktörer varit centralt. Resultaten har också bidragit till tillväxten av det skånska elvägsföretaget, som fått uppdrag att bygga en elvägspilot i Paris och en testbana i belgiska Mons.
Testerna av elvägstekniken i verklig miljö har gett insikter om funktionalitet, drift, underhåll och klimatpåverkan. Tekniken har avancerat från nivå 5 till 7 på Technology Readiness Level-skalan (TRL), vilket har dokumenterats i flera rapporter och vetenskapliga artiklar.
Några av de mest betydelsefulla resultaten inkluderar:
- Elvägen minskar behovet av batterier i elfordon med upp till 50%
- Tekniken har testats framgångsrikt på flera fordonstyper, såsom buss och personbil.
Installation och drift av elvägstekniken har visat sig fungera året runt i södra Sverige.
Tekniken som testas är utvecklad av det svenska bolaget Elonroad i samarbete med Lunds Tekniska Högskola. Samarbetspartners är Elonroad, Kraftringen Energi, Lunds kommun, Lunds tekniska högskola, Ramboll, Skånetrafiken, Solaris Sverige samt Statens väg och transportinstitut. Innovation Skåne är projektledare.