Trafikverkets nio nya åtgärder för att hålla vägarna öppna under vintern

Trafikverket stärker samarbetet och höjer kompetensen inför vintern Foto: Thomas Adolfsén

Inför stundande vinter har Trafikverket lämnat över uppdraget till regeringen där de redogör för förbättringsåtgärder och en handlingsplan för förbättrad vinterväghållning.

Efter en vinter med extrema väderförhållanden, kraftiga snöfall och stora trafikstörningar tar Trafikverket nya steg för att förbättra vinterväghållningen i landet. De har identifierat flera förbättringsområden och samlat lärdomar från tidigare utmaningar, som till exempel incidenterna på E22 i januari och E4/E20 april. På regeringens uppdrag har myndigheten utvecklat en handlingsplan med nio åtgärder, som ska bidra till bättre förberedelser och effektivare hantering av väderrelaterade utmaningar på landets vägar.

– Jag räknar med att vi kan få kraftiga snöoväder även i år och vi har sett till att Trafikverket är bättre rustat än någonsin för att hålla vägarna säkra och framkomliga.  Inför vintern har vi genomfört flera åtgärder, bland annat har den regionala ledningen stärkts så att vi kan fatta snabbare beslut vid akuta händelser. För att hålla vägarna öppna och framkomliga har vi också infört ett tillfälligt arbetssätt för att snabbt kunna flytta fordon som blockerar vägen, säger Roberto Maiorana, generaldirektör på Trafikverket.

För att kunna ta snabbare beslut och agera effektivt vid kriser har kompetensen hos tjänstemän i beredskap höjts, och med en ny dygnetruntfunktion i vår drift- och underhållsverksamhet kan myndigheten handla direkt utan att det drar ut på tiden. De har också fördjupat samarbetet med entreprenörerna för att säkerställa att de är fullt redo att möta vinterns utmaningar.

Samverkan med andra myndigheter
Trafikverket samarbetar med bland annat räddningstjänst och länsstyrelser för att trafiken ska påverkas mindre vid störningar på vägarna. Inför vinter blir det tydligare vem som gör vad, och myndigheten har förbättrat samarbetet för att agera snabbare när det behövs. De delar också information smidigare mellan alla inblandade så att myndigheten har en ensad lägesbild. Dessutom ser de över hur digitala system kan hjälpa de att övervaka och förbättra vinterunderhållet, vilket ska göra vägarna tryggare och mer körbara även vid besvärligt väderläge.

Förbättrad kommunikation vid störningar
För att trafikanterna ska kunna fatta välgrundade beslut förbättrar Trafikverket sin kommunikation kring störningar. Det gör myndigheten genom att informationskanaler och innehåll ses över för att nå ut med tydligare och mer enhetliga meddelanden vid trafikstörningar. Även samarbetet med SMHI har fördjupats för att vädervarningar ska bli mer användarvänliga och lättare att tolka.

Källa: Trafikverket